ارتودنسی دیمون یا به عبارت دیگر ارتودنسی خود تنظیم، بریس های خود تنظیمی هستند که مانند بریس های فلزی روی دندان نصب می شوند با این تفاوت که به جای داشتن براکت هایی که مدام نیاز به تنظیم و سفت شدن دارند، این بریس ها از یک مکانیزم کشویی بهره مند هستند که سیم های ارتودنسی را به براکت های متصل می کنند تا به صورت طبیعی و با صاف شدن تدریجی دندان ها حرکت کنند. همین باعث می شود تا ارتودنسی دیمون راحت تر و زیباتر باشد و در مدت کمتر نتیجه بهتری را به دست دهد.

انواع براکت های خود تنظیم (دیمون)

·         غیر فعال: براکت های غیر فعال نیازمند سیم ارتودنسی کوچکتری هستند که اصطکاک کمتری تولید می کند و به دندان این اجازه را می دهد تا آزادانه تر حرکت کند. براکت های غیرفعال اغلب در ابتدای درمان ارتودنسی استفاده می شوند تا به دندان برای شروع حرکت و جابه جایی کمک کنند.

·         فعال: براکت های فعال از سیم ارتودنسی پهن تری استفاده می کنند تا فشار بیشتری را به دندان ها وارد کنند و آنها را با شدت بیشتری به جایگاه صحیحشان بازگردانند. براکت های فعال همچنین می توانند کنترل بیشتری برای ایجاد نتایج قوی و پیوسته داشته باشند.

آیا ارتودنسی دیمون به علت عملکرد بالا ممکن است به دندان آسیب بزند؟

خیر. در حقیقت دلیل اینکه ارتودنسی دیمون سریع تر از دیگر ارتودنسی ها عمل می کند این است که این ارتودنسی از نیرویی محسوس و پیوسته برای جا به جایی دندان استفاده می کند.

آیا بریس های دیمون بزرگ و ضخیم هستند؟

خیر. دیگر اینگونه نیستند. بریس های دیمون نسبت به سال های قبل بسیار کوچک تر شده اند و امروزه از موادی تهیه می شوند که آنها را مانند قبل نمایان نمی کند.

نحوه نگهداری از ارتودنسی دیمون

با وجود اینکه بریس های دیمون فاقد کش های ارتودنسی هستند که باعث تجمع ماده پلاک و باکتری ها می شود، نباید از بهداشت دهان و دندان غافل شد. طبق گفته متخصصان ارتودنسی، از هر بریسی که استفاده می کنید باید روزانه دو یا سه مرتبه مسواک بزنید. این مسواک زدن روزانه باید به همراه استفاده مداوم از نخ دندان باشد تا سلامت دهان و دندان حفظ شود.( برای اشنایی با  بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی در کلینیک مراجعه کنید)

مواردی که باید از آنها بپرهیزید

گذشته از تمیز نگه داشتن بریس های دیمون، باید برخی عادت هایتان را که موجب آسیب به بریس ها می شود، کنار بگذارید. اولا باید از خوردن غذاهای سخت و چسبناک که باعث خم کردن یا شکستن جزء لغزنده ی بریس های دیمون می شوند خودداری کنید. درباره غذاهایی که به بریس ها آسیب می زنند از پزشک خود بپرسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندان پزشکی زیبایی ( ایمپلنت دندان ، بریج دندان و پروتز دندان و .....) نیز می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی در کلینیک مراجعه کنید.