مزایای

برخی از مهم‌ترین فواید یا مزایای دندانپزشکی با لیرزعبارتند از:

درد بسیار کمی دارد

از آنجا که کار با لیزر تهاجم کمتری دارد، در نتیجه درد کمتری نیز برای بیمار ایجاد می‌کند. لیزر این قابلیت را دارد که بدون هیچگونه داروی بیحسی موضعی یا تزریقی، محل مورد نظر را بی حس کند.

اضطراب را کاهش می‌دهد

برخی از افراد از بکاربرده شدن مته های دندانپزشکی توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان هراس دارند، از آنجا که در کار با لیزر هیچ اثری از مته و دریل نیست، در این روش افراد دیگر ترس و اضطراب ندارند.

بهبود بیمار بهتر و سریعتر  است

بعد از درمان با لیزر، دوره نقاهت و بهبودی بهتری خواهید داشت. زیرا بافت دهان و دندان شما به اندازه‌ای که در روش‌های معمول آسیب می‌بیند، دستکاری نمی‌شود. برای مثال خونریزی و تورم با لیزر دندانپزشکی بسیار کمتر است. همچنین احتمال بروز هرگونه زخم در داخل دهان و دندان به شدت کاهش پیدا می‌کند.

به حفظ دندان ها کمک می‌کند

از آنجا که  لیزر نرم و آهسته عمل می‌کند، در طی کار با آن آسیب کمی به دندان وارد می‌شود. برای مثال برای برداشتن پوسیدگی دندان  بیش از اندازه از بافت دندان تخریب نمی‌شود.

معایب

برخی از معایب لیزر در دندانپزشکی عبارتند از:

آهسته عمل می‌کند

هرچند که لیزر دندانپزشکی در مقایسه با تیغ جراحی، مته ها و سایر ابزارهای دندانپزشکی کاربردهای بیشتری دارد اما بزرگترین ایراد آن کند عمل کردنش است. ممکن است مته‌ها کار را سریع‌تر از لیزر پیش ببرند برای همین دندانپزشکان همیشه از لیزر استفاده نمی‌کنند.

قادر به پیشبرد هر پروسه‌ای نیست!

همانطور که گفته شد، لیزر برای اکثر درمان‌های دندانپزشکی قابل استفاده است. با این حال، همه درمان‌ها با لیزر قابل انجام نیستند. به عنوان مثال، لیزرها را نمی‌توان روی دندان‌هایی که حاوی انواع خاصی از پر کننده‌ها (مانند آمالگام) هستند استفاده کرد. و در مثالی دیگر، نمی‌توان از لیزر  برای برداشتن پرکردگی یا روکش دندان معیوب و یا آماده سازی دندان پیش از گذاشتن بریج دندان استفاده کرد.

گاهی اوقات به دریل کردن نیاز است

در برخی موقعیت‌ها با وجود اینکه از لیزر برای حل مشکلی استفاده می‌شود، اما همچنان ممکن است که دریل کردن نیاز باشد. برای مثال ممکن است به شکل دادن یا صیقل دادن دندان و پرکردگی نیاز باشد. بنابراین در برخی موارد ممکن است روش‌های مرسوم و سنتی استرس‌زا نیز در کنار لیزردرمانی انجام شود.