دندان‌ها می‌توانند به روش‌های غیرمنتظره‌ای دچار شکستگی و لب پر شدگی شوند اما اساساً، لب پر شدگی، ترک خوردن و یا شکستگی معمولاً از طریق وارد شدن ضربه‌ای به دهان و دندان (که بیشتر از تحمل مینای دندان است) رخ می‌دهد.

اگرچه مینای دندان سخت‌ترین ماده در بدن است، اما ممکن است نتواند در برابر حوادثی مانند ضربات قوی، تصادفات، برخورد اشیاء به صورت، ساییدن دندان‌ها به هم، گاز گرفتن مواد سفت و سخت و … مقاومت کند و دچار شکستگی یا لب پر شدگی شود. حتی در برخی موارد پوسیدگی دندان می‌تواند خود دلیلی برای شکسته شدن دندان باشد و یا احتمال آن را به شدت افزایش دهد.

اگذ هنوز در رابطه با پوسیدگی دندان ، علت ها و درمان های ان اطلاعات کاملی ندارید کلیک کنید.

علائم شکستگی دندان چیست؟

هرچند که اغلب شکستگی‌های دندانی به خوبی قابل تشخیص هستند و شخص می‌تواند متوجه شود دندانش چگونه و به چه شکلی دچار آسیب شده، اما بد نیست علائم آن را یک بار دیگر بخوانید:

احساس هرگونه لبه تیز، ناهموار یا دندانه دار روی سطح دندان حین لمس دندان توسط زبان

احساس زخم شدن زبان

تحریک شدن لثه مخصوصا در ناحیه “خط لثه” دندانی که شکسته شده است

درد دندان حین خوردن چیزی و یا لمس آن

بروز یک حساسیت ناگهانی به غذاهای سرد یا نوشیدنی

خونریزی

دیده شدن قطعات دندانی در دهان یا بیرون دهان

و …

اگر با شکستگی دندان روبرو شدیم چه کنیم؟

بعد از آنکه به دنبال یک حادثه یا هر موقعیت دیگری با شکستگی دندان روبرو شدید به یک دندانپزشک  ترمییمی خوب مراجعه کنید اما تا پیش از آن از انجام اقدامات زیر غافل نشوید:

اگر قطعه‌ای از دندان شما افتاده است سعی کنید آن را پیدا کرده و در داخل بزاق (یا در صورت لزوم شیر) نگهداری کنید تا به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای اینکه بقیه بخش‌های دهان (مخصوصا زبان و لب ها و لثه) از آسیب دندان شکسته شده و احتمالا دارای لبه‌های تیز مصون باشند، هرگونه برجستگی و لبه تیز دندان شکسته شده را با موم دندانپزشکی، آدامس بدون قند و یا تی بگ بپوشانید.

برای کاهش التهاب و ناراحتی از مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

اگر گرسنه هستید و باید غذا بخورید، غذاهای آبکی و خیلی نرم بخورید.

اگر آسیب وارد شده به دندان کم و یا جزئی است ، می‌توانید چند روز صبر کنید و آنگاه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. در این فاصله حتما نخ دندان بکشید، با آب نمک دهان خود را بشویید، از خوردن غذاهای سفت و سخت اجتناب کنید و در صورت امکان با طرف مقابل دندان شکسته غذا را بجوید.

بیشتر بخوانید :