پوسیدگی دندان یکی از شایعترین مشکلات دهان و دندان در انسان ها و مخصوصا کودکانه. این مشکل به قدری شایعه که بعد از سرماخوردگی دومین بیماری رایج در تمام جهانه. چیزی کهدر این مقاله از کلینیک دندانپزشکی ما میخونید تقریبا همه چیز درباره پوسیدگی دندان کودکان، علل و عوامل، نحوه تشخیص، درمان و نحوه پیشگیری از اونه.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان کودکان می شه؟

پوسیدگی دندان توسط باکتری ها و یه سری عوامل دیگه ایجاد میشه. این اتفاق زمانی رخ میده که کودک به کررات غذاهای حاوی کربوهیدارت (قند و نشاسته) رو میخوره. مثلا میاد شیر، نوشابه، کشمش، آب نبات، کیک، آب میوه، غلات و نان و کلی از این دست غذاها میخوره.

اونوقت یه سری باکتری داخل دهان کودک هست که از این چیزایی که بچه میخوره تغذیه می کنن. نتیجه تغذیه این باکتری ها از غذاهای حاوی کربوهیدرات تولید اسیده.

حالا ترکیبی از این اسید با باکتری ها، ذرات ریز مواد غذایی لابلای دندون ها و بزاق، در نهایت یه چیزی به نام پلاک دندان ایجاد میکنه که خیلی راحت به سطح دندون بچه ها میچسپه.

این پلاکه و اسیدهای داخلش و کلا تولید بیشتر اسید توسط باکتری ها باعث تحلیل رفتن جزئی دندون میشه و اگه بهداشت دهان و دندان خوب باشه مینای دندان خودش رو بازسازی و تقویت میکنه.

اما اگه رسیدگی به بهداشت دهان و دندان ضعیف باشه هر سری مقدار بیشتری از مینای دندان از بین میره و در نهایت مینای دندان بیشتر دچار خوردگی و آسیب دیدن میشه. از بین رفتن مینای دندان همانا و ایجاد پوسیدگی دندان کودکان به همراه تشکیل حفره دندانی همانا.

علائم پوسیدگی دندان در کودکان چیه؟

نوع و ماهیت پوسیدگی دندان ممکنه از یه کودک به کودک دیگه فرق کنه. اما معمولا اگه پوسیدگی وجود داشته باشه علائم مشخصی داره. رایجترین علائم پوسیدگی دندان کودکان اینا میشن:

در نقاط آسیب دیده و دچار پوسیدگی احتمالا لکه های سفید روی دندان ایجاد میشه. وجود این لکه ها به این معنیه که مینای دندان در حال شکسته شدن یا تحلیل رفتنه. و همین موضوع ممکنه باعث حساسیت اولیه دندان کودکان بشه.

در محل پوسیدگی اولیه یک حفره و سوراخ کوچیک ممکنه وجود داشته باشه قهوه ای روشنه.

در مراحل بعدی همون حفره و سوراخه عمیق تر میشه و به رنگ تیره تر مثل قهوه ای تیره یا مشکی درمیاد.

چطور از پوسیدگی دندان بچه ها پیشگیری کنیم؟

  • موقع خواب خوراکی و شیشه شیر رو از کودک دور نگه دارید
  • پستونک آره ولی بطری نه
  • ببینید آب آشامیدنی شما حاوی فلوراید هست یا نه
  • به فرزندتون یاد بدید خیلی زود از یه فنجون آب استفاده کنه
  • تا قبل از یک سالگی به یک دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید