روکش دندان در واقع همان تاج دندان یا (Dental Crown) است. تاج دندان آن بخش از دندان ماست که بیرون از لثه به خوبی قابل مشاهده است زمانی که به هر دلیل تاج دندان خودمان دچار آسیب شده باشد، نیاز است که با روش هایی مانند پر کردن دندان یا روکش آن را ترمیم کرد. روکش ها آخرین روش ترمیم دندان های آسیب دیده هستند و این روزها به صورت گسترده در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

چه زمانی نیازمند تاج دندان هستیم؟

تاج یا روکش دندان یک راه حل موثر برای بازیابی شکل، عملکرد و زیبایی دندان های آسیب دیده یا شکسته است و ممکن است در موارد زیر مورد نیاز باشد:

زمانی که دندان ضعیف است: گاهی اوقات برای محافظت از دندان آسیب دیده ، فرسوده یا شکسته شده ممکن است از روکش ها استفاده شود. دندان ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان ، ضربه یا بیماری ترک برداشته یا ضعیف شده باشد.

زمانی که پر کردن دندان کافی نیست: ممکن است آسیب دیدگی یا پوسیدگی یک دندان به قدری زیاد باشد که با کمک مواد پر کننده دندان قابل ترمیم نباشد. در این مواقع از روکش ها استفاده می شود.

زمانی که دندان از دست رفته را جایگزین می کنیم: روکش ها در ساختار انواع روش جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان و بریج دندان نقش بسیار مهمی دارند.

پس از درمان کانال ریشه یا همان عصب کشی دندان: دندان پس از درمان کانال ریشه شکننده و برای محاظفت بیشتر از آن نیاز به تاج دندان است.

به دلیل جنبه های زیبایی شناختی: گاهی اوقات برای پوشاندن یک لکه دندان یا تغییر رنگ آن که با روش هایی مانند بلیچینگ دندان قابل رفع شدن نیست روکش دندان توصیه می شود.( اگر هنوز با بلیچینگ دندان و انواع روش های ان آشنا نیستید کلیک کنید. )

انواع روکش دندان کدامند؟

روکش ها یا تاج های دندانی را از مواد و متریال های مختلفی می سازند. گاهی ممکن است ماده تشکیل دهنده آن تنها یک نوع یا یک جزء باشد و گاهی ممکن است چندین عنصر در ساخت آن ها مشارکت داشته باشد. بر اساس نوع مواد سازنده انواع روکش عبارتند از:

استیل ضد زنگ

روکش تمام فلز

روکش فلز سرامیک یا PFM

تمام چینی یا تمام سرامیک

روکش تمام رزین

رفرنس