آیا میدانید که چه زمانی باید به یک دندانپزشک مراجعه کرد؟ بهترین زمان برای یک قرار ملاقات با مطب دندانپزشکی چه وقتی است؟ آیا تنها زمانی که مشکل داریم باید به دندان پزشکی مراجعه کنیم؟ با ما همراه باشید تا درباره بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک ترمیمی خوب اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار دهیم.

بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک

متأسفانه بیشتر مردم نمی دانند علائم اولیه مشکلات دندان پزشکی به چه صورت است ، به همین دلیل اغلب منتظر میمانند تا درد و یا علائم شدید را تجربه کنند و آنگاه تازه به فکر مراجعه به دندان پزشکی میافتند. به همین جهت اغلب افراد زمانی به مطب میروند که مشکل جدی و خطرناک شده است و نیازمند درمان تخصصی است.

بیشتر بخوانید :

۵ نشانه که نیازمند مراجعه به دندانپزشک هستند

۱. حساسیت دندان که ممکن است با درد همراه باشد

اگر موقتا با درد دندان روبرو هستید لزومی به مراجعه ندارید. اما اگر برای بیش از یک روز و به صورت مزمن درد دندان دارید بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. معمولا زمانی که دندان ها حساس میشوند شاهد تجربه درد خواهیم بود. این وضعیت زمانی تجربه میشود که مینای دندان دچار فرسایش شده باشد و لایه زیرین آن یعنی دنتین در معرض هوا قرار بگیرد. زمانی که دندان حساسی دارید با خورن چیزهای سرد و گرم ممکن است درد تجربه کنید. زمانی که این وضعیت بیش از چند روز شما را آزار میدهد، حتما باید آماده مراجعه به دندانپزشک شوید زیرا حساسیب دندان یک علامت هشدار دهنده است.

۲. حساسیت، تورم یا خونریزی از لثه ها

یکی دیگر از علائم رایجی که نیازمند توجه ویژه است حساسیت لثه ها است. برخی اوقات ممکن است به دلیل عواملی لثه ها متورم شده و نسبت به لمس حساس شوند. اگر در کنار این دو علامت، لثه مستعد خونریزی باشد یا خونریزی کند حتما باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید. تا علت هرچه زودتر تشخیص داده شده و درمان شود. در برخی مواقع ممکن است به علت اشتباه در مسواک زدن و وارد شدن فشار به لثه باعث خونریزی شود اگر علت حساسیت لثه شما مسواکتان است میتوانید آن را عوض کنید اما اگر نمیدانید علت چیست حتما باید به فکر مراجعه به دندانپزشک باشید.

۳. بوی بد دهان

بوی بد دهان مشکلی است که گریبان افراد زیادی از جامعه  را میگیرد. برخی اوقات ممکن است به صورت موقت و به دنبال مصرف برخی مواد غذایی یا کم آبی بدن دچار بوی بد دهان شویم، اما اگر برای یک مدت طولانی دهانتان بوی بدی میدهد و نمیدانید دلیلش چیست حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. بوی بدن دهان زمانی که خیلی طول بکشد ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد که نیازمند مراجعه به مطب دندانپزشکی است.

۴. آسیب دیدن دندان

هرگونه ترک در سطح دندان و یا لب پر شدن آن باید جدی گرفته شود. زیرا این مشکلات میتوانند به مینای دندان شما آسیب وارد کرده و حتی در صورت جدی گرفته نشدن میتواند باعث عفونت پالپ دندان و در نهایت از دست رفتن دندان شود. اگر فکر میکنید دندان شما آسیب دیده است قبل از وارد شدن آسیب بیشتر به آن مراجعه به دندانپزشک را در اولویت خودتان قرار دهید.

۵. تغییر رنگ دندان

به طور کلی تغییر رنگ ها نشانه ای از بهداشت ضعیف دهان و دندان است. اگرچه شرایط دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث تغییر رنگ آن ها شود. شاید بتوان با روش های خانگی اقدام به سفید کردن دندان ( بلیچینگ دندان )ها کرد، اما ایمنترین و بهترین کار این است که قبل از هر چیزی به یک دندانپزشک مراجعه کنید. هر چه زودتر این ویزیت را ترتیب دهید بهتر میتوانید از تغییر رنگ (مثلا زرد شدن دندان ها) پیشگیری کنید.