روش های انجام جرم گیری دندان

جرم های دندانی، پاکت هایی هستند که بین دندان و لثه قرار دارند و باعث مشکلات دهان و دندانی می شوند، بیمار، باید برای محفاظت از دندان و لثه خود به دندان پزشک مراجعه کند و اقدام به جرم گیری دندان و حذف این پاکت ها کند. از آنجایی که دهان یکی از اعضای مهم بدن است که عمل غذا خوردن و حرف زدن به وسیله آن انجام می شود؛ پس رعایت بهداشت دهان و دندانی یکی از ضرورت های لازم در دنیای امروز است.

جرم دندان چیست؟

جرم دندانی، رسوباتی به رنگ زرد یا سفید هستند که از مواد غذایی مصرف شده همراه با املاح بزاقی که بر روی سطح دندان‌ها و زیر لثه ها می چسبند تشکیل شده است که اگر برای رفع آنها اقدامی صورت نگیرد می تواند موجب بیماری لثه و دندان شود؛ این نکته را نیز باید بدانیم که این پاکت ها با استفاده از مسواک زدن و نخ دندان نمی توانند از روی سطح دندان پاک شوند بلکه باید به دندان پزشکی مراجعه کرد.

پاکت ها باعث ایجاد باکتری ها و میکروب های مضر دهان و دندان، پوسیدگی دندان، لق شدن دندان، بوی بد دهان و ایجاد بیماری پریودنتال می شوند و همچنین می توانند ریسک زوال عقل، سکته قلبی و مشکلات مرتبط با بیماری دیابت را افزایش دهند پس ضرورت از بین بردن جرم های دهان و دندانی برای هر فردی لازم و اساسی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون پوسیدگی دندان و روشهای درمان آن اینجا کلیک کنید.

هم چنین اگر با علت بوی بد دهان خود و راه های از بین بردن ان اشنا نیستید کلیک کنید.

حساسیت های بعد از جرم گیری

بعد از جرم گیری دندان ها، ممکن است بیمار احساس کند که دندانش لق است یا حساسیت دندانی پیدا کند. این مشکل به دلیل جرم گیری از دندان نیست بلکه چون جرم ها به صورت عایقی به دندان چسبیده شده بودند با حذف آنها، دیگر جرمی وجود ندارد که فضای از دست رفته میان لثه و دندان را پر کند؛ پس با از بین رفتن پاکت ها، مشکلات دهان و دندانی بیمار آشکار می شوند که باید به درمان آنها پرداخت.

بیشت بخوانید :

انواع روش های جرم گیری دندان

جرم گیری به دو صورت دستی و ماشینی صورت می گیرد که فراتر از یک جرم گیری معمولی عمل می کند.

جرم گیری دستی

در جرم گیری دستی که به آن «جرم گیری سطحی» هم گفته می شود چون پاکت های دندانی عمیق نیستند؛ دندانپزشک به صورت دستی با ابزاری به نام کورت، پاکت های دندانی را با کمک حس لامسه خود از بین می برد.

جرم گیری ماشینی

این روش جرم گیری دندان دارای ۳ مرحله است:

۱.جرم گیری

در جرم گیری ماشینی، دندانپزشک با استفاده از ابزار التراسونیک که نوعی از ابزارهای فراصوتی است با کمک سر دستگاه و آبی که با فشار خارج می شود پاکت های دندانی را از بین می برد.

پولیش دندان

دندان پزشک،  بعد از برداشتن جرم ها از روی لثه و دندان، توسط یک ابزار با سر پلاستیکی با ماده ای به نام پروفیلاکسی، اقدام به پولیش دندان می کند تا این ماده به همه جاهای دندان برسد  پولیش باعث ایجاد سطح صیقلی روی دندان و حذف رنگ‌ها و لکه‌ها روی دندان می‌شود و همچنین موجب می شود که دندان، کلسیم لازم را برای تقویت خود را جذب کند در نتیجه دندان سالم می ماند.

استفاده از فلوراید

در مرحله ی آخر، دندان پزشک از فلوراید استفاده می کند که دارای طعم و بوی خمیردندان معمولی است. فلوراید باعث افزایش استحکام دندان و مقاومت دندان در برابر پوسیدگی می شود. در این روش، دندان پزشک از یک اسپری هوا و سدیم بی کربنات و جت آب برای رفع پاکت ها و لکه ها ی دندانی استفاده می کند که روشی بدون درد می باشد.

لیزر دندان پزشکی

اگر بعد از جرم گیری دندان، عوامل عفونت در بافت لثه باقی بماند از این روش استفاده می شود. لیزر با حذف بافت لثه عفونی و حفظ بافت های سالم در لایه‌های زیرین، باعث اتصال دوباره‌ بافت‌های لثه به دندان می شود و به داشتن بافت‌های سالم‌تر کمک می کند.