یک لحظه جلو آینه بروید و لبخند بزنید. سعی کنید مثل همیشه لبخند بزنید یا بخندید. به لثه‌های خود حین لبخند زدن یا خندیدن توجه کنید. وقتی می‌خندید خط لثه‌های شما در چه موقعیتی است؟ بالاتر از حد نرمال؟ پایین‌تر؟

اگر زمانی که می‌خندید یا لبخند می‌زنید، بیشترین چیزی که می‌بینید لثه ها هستند، این یعنی شما نیازمند بالا کشیدن یا لیفت لثه هستید. لیفت و بالا کشیدن لثه‌ ها با کمک روشی به نام (gingivectomy) یا روش دیگری مثل جراحی زیبایی لثه صورت می‌گیرد. در این عمل، بخش پایینی لثه ها با روش‌های مختلفی بالا کشیده می‌شود.

نرمال و غیرنرمال لثه‌ها!!

در حالت طبیعی و در یک طرح لبخند بی عیب و نقص، تنها بخش کمی از لثه ها نمایان است. وقتی لبخند می زنید، دو حالت غیرنرمال در مورد لثه ها به قرار زیر است:

بیشترین بخش لبخند شما لثه است (همه‌ش لثه!!)

اصلا لثه شما در لبخند دیده نمیشود (همه‌ش دوندون!!)

هر دو حالت، زیبایی لبخند شما را به شدت به خطر انداخته و ظاهر شما را نیز از زیبایی خواهد انداخت.

عوامل و فاکتورهای زیر باعث تغییر در خط لثه ها میشود:

بروز برخی بیماری های خاص در اشخاص

تجویز و مصرف تعدادی داروی مشخص و خاص

مشکلات مربوط به وراثت و ژنتیک

خلاصه‌ای از چگونگی انجام پروسه لیفت لثه

خب فرض کنید شما قصد دارید برای لیفت لثه به یک متخصص دندانپزشک ترمیمی خوب  مراجعه کنید. جلسه اول مشخصا یک جلسه ارزیابی خواهد بود. در این جلسه دندانپزشک به طور کامل و دقیق دندان ها و لثه های شما را چک و ارزیابی می‌کند.

جلسه بعدی (یا شاید هم در همان جلسه) دندانپزشک متخصص اقدام به لیف لثه خواهد کرد. دردی متوجه شما نخواهد شد. زیرا از بیحسی موضعی برای شما استفاده میشود. به محض اینکه بیحسی موضعی تاثیر کرد دندانپزشک کار خودش را آغار خواهد کرد .

دندانپزشک برای انجام لیفت لثه از دو روش زیر استفاده میکند:

تیغ جراحی دندانپزشکی

لیزر

هرچند که هدف از انجام هر دو نوع روش لیفتینگ، بالا کشیدن و تغییر دادن موقعیت لثه است. اما بیشتر دندانپزشکان ترجیح می دهند از روش لیرزی برای لیفتینگ لثه استفاده کنند.

این عمل برای چه کسی مناسب نیست؟

هرچند که این عمل میتواند موضعیت خط لثه در طرح لبخند را اصلاح کنید، ولی باید بدانید هر کسی هم نمیتواند این عمل را انجام دهد. انجام چنین پروسه درمانی نیازمند داشتن حداقل شرایط مورد نیاز است.

بیایید با یک مثال این بخش را توضیح دهیم. فرض کنید که خط لثه شما پایین است و وقتی لبخند می‌زنید لثه‌ها بیشتر از دندان به چشم می‌آیند. از طرفی طول دندان های شما زیاد نیست و ریشه آن ها نیز ضعیف است. در حالت کنونی هر چند که خط پایین لثه به ضرر شما است. اما نباید فراموش کنید که اگر لثه ها بالا بروند، دندان های شما مثل سابق از حمایت لثه ها برخوردار نیستند.

اگر در این صورت لیفتینگ لثه انجام دهید ممکن است دچار مشکلات زیر شوید:

لق شدن

عفونت

و افتادن دندان ها

نفوذ مواد غذایی و باکتری ها با بافت لثه

و …