در این مقاله از یک دندانپزشک ترمیمی خوب در ارتمان درمان قصد داریم تا شما را با انواع غذاهایی که برای سلامتی دندان ها مفید هستند آشنا کنیم!

تشکیل دندان‌ها با معدنی شدن ماتریکس پروتئینی آن‌ها همراه است. بلورهای هیدروکسی آپاتیت یکی از اجزای اصلی در ساختار دندانی است که از کلسیم و فسفر تشکیل شده است. ویتامین D جزء اساسی جهت تشکیل بلورهای هیدروکسی آپاتیت است. همچنین عاج دندان حاوی الیاف کلاژن است که برای ساخت آن‌ها وجود ویتامین C ضروری است.

کمبود ویتامین‌های A، E و C و املاح معدنی چون کلسیم و فسفر در ایجاد بیماری‌های پریودنتال نقش دارند.

همچنین کلسیم نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان یا استئوپروز دارد. استئوپروز می‌تواند در استخوان فک هم ایجاد شود و اگر این اتفاق بیفتد منجر به لق شدن دندان‌ها می‌شود.

باید بدانیم که کلسیم به تنهایی عمل نمی‌کند و ویتامین D جهت جذب، حمل و رسوب کلسیم در استخوان‌ها از جمله استخوان فک ضروری است.

 غذاهای مفید جهت سلامتی دهان و دندان‌ها

آب مهم‌ترین نوشیدنی جهت حفظ سلامت دهان است. آب باعث رقیق شدن اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌ها شده و ریسک پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

شیر و دیگر محصولات لبنی مانند پنیر و ماست که میزان قند پایینی هم دارند برای سلامتی دندان‌ها مفیدند. همچنین آن‌ها حاوی پروتئین و غنی از کلسیم هستند که در استحکام دندان‌ها موثر است. متخصصین در زمینه سلامت توصیه می‌کنند که اکثر بزرگسالان حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز از طریق غذا (لبنیات کم چرب) دریافت کنند. این میزان حدود سه فنجان در روز است

مغزیجات مانند بادام، گردو و فندق حاوی پروتئین و مواد معدنی هستند و در عین حال کربوهیدرات پایینی دارند که هر دو این‌ها در کنترل پوسیدگی موثرند. همچنین جویدن مغزها موجب ترشح بیشتر بزاق می‌گردد که ریسک پوسیدگی را کم می‌کند. کنجد به خصوص با داشتن کلسیم زیاد، در حفظ استحکام ساختمان دندان و استخوان فک موثر است.

بیشتر بخوانید:

سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و بروکلی غنی از ویتامین‌ها و املاح هستند. همچنین آن‌ها شامل میزان بالایی از کلسیم هستند که در استحکام بخشیدن به دندان و جلوگیری از استئوپروز استخوان فک موثرند. همین طور حاوی فولیک اسید (یک نوع از ویتامین B) هستند که فواید متعددی دارد از جمله اینکه مشکلات لثه‌ای را در زنان باردار بهبود می‌بخشد.

سیب، هویج و کرفس که هر سه این میوه و سبزیجات میزان زیادی آب و فیبر دارند و حین جویدن آن‌ها میزان زیادی بزاق ترشح می‌شود که ریسک پوسیدگی را کاهش می‌دهد. همچنین بافت فیبری باعث ماساژ لثه‌ها می‌شود و تا حدودی خاصیت تمیز کنندگی دندان‌ها را نیز داراست. همچنین هویج حاوی ویتامین B و کرفس حاوی ویتامین A و C است. دو ویتامینی که به سلامت لثه‌ها به میزان زیادی کمک می‌کنند.