پر کردن دندان

اگر فقط یک قطعه کوچک مینای دندان را خرد کرده اید ، دندانپزشک شما ممکن است با پر کردن آسیب را تعمیر کند.

کامپوزیت دندان

اگر شکستگی در  قسمت جلوی دندان باشد یا هنگام لبخند زدن دیده شود ، احتمالاً دندانپزشک از روش کامپوزیت استفاده می کند که قابلیت اصلاح دندان به رنگ طبیعی را دارد.

کامپوزیت دندان روشی ساده است که به طور معمول نیازی به بی حسی دندان ندارد. دندانپزشک پس از شکل دادن به مواد کامپوزیت متصل به دندان، از نور ماوراء بنفش برای سخت شدن مواد استفاده می کند.

کامپوزیت دندان یکی از روشهای دندانپزشکی برای برطرف کردن شکستگی، لب پریدگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ و اصلاح شکل دندان و نیز اصلاح و درمان فاصله بین دندان ها و خط میانی نامتقارن دندان ها می باشد. چنانچه دندان دچار پوسیدگی باشد پیش از استفاده از کامپوزیت دندان، پوسیدگی دندان برطرف می شود. در صورت رعایت منظم و کامل بهداشت دهان و دندان طول عمر کامپوزیت دندان می تواند بیش از ده سال باشد. در این روش نیاز به بیهوشی بیمار وجود ندارد.

لمینت دندان

لمینت دندان در اصلاح زیبایی و ترمیم دندان بسیار کاربرد دارد. اگر مراقبت از ونیر پرسلن به  خوبی انجام شود می توان ماندگاری آن را تا بیش از سی سال افزایش داد.

بیشتر بخوانید : هزینه لمینت دندان

روکش دندان

در شکستگی های شدید لازم است که دندان روکش شود. روکش دندان پرکابرد ترین روش دندانپزشکی برای ترمیم دندان های شکسته می باشد. روکش ها هم از دندان ها محافظت می کنند و هم ظاهر دندان را زیباتر می کنند. با قرار دادن روکش روی دندان، دندان شکسته شده می تواند فشار جویدن را تحمل کند.

عصب کشی دندان

چنانچه شکستگی دندان تا ریشه دندان پیش رفته باشد لازم است که دندان شکسته شده عصب کشی شود. معمولا پس از عصب کشی دندان از روکش دندان نیز استفاده می شود تا شکستگی بیشتر پیشگیری شود. در عصب کشی دندان پوسیدگی دندان نیز برطرف می شود. برخلاف تصور اغلب بیماران، عصب کشی دندان دردناک نیست و انجام آن به روش درست  مانع از درد و ناراحتی بیمار می شود.

بریج دندان

در برخی موارد ممکن است شکستگی دندان تا زیر خط لثه ادامه داشته باشد. در چنین مواردی دندان قابل ترمیم نیست. در این صورت دو گزینه برای درمان وجود دارد. استفاده از بریج و یا ایمپلنت دندان.

بریج دندان یک دندان نمادین یا مصنوعی است که به جای دندان از دست رفته قرار می گیرد و توسط دندان های اطراف نگهداشته می شود. چنانچه دندان های اطراف دندان  شکسته شده و از دست رفته، توانایی نگداشتن بریج را نداشته باشند در اینصورت می توان از ایمپلنت دندان برای درمان استفاده کرد. جنس بریج ها از فلز یا سرامیک و یا ترکیبی از هردو می باشد. دندانپزشک متخصص با بررسی وضعیت بیمار تصمیم می گیرد که از کدام یک از انواع بریج استفاده کند.

ایمپلنت

در کاشت ایمپلنت، دندان شکسته کشیده می شود و پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان در فک بیمار قرار می گیرد و استخوان فک جوش می خورد و با آن ادغام می شود. طول عمر ایمپلنت دندان در صورت مراقبت از آن دائمی است. در مواردی که تراکم استخوان کافی در فک برای انجام ایمپلنت وجود نداشته باشد، پیوند استخوان پیش از درمان ایمپلنت انجام می گیرد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد