در حوزه ترمیم دندان به صورت غیر مستقیم دندان ، ساخت مواد و مراحل اولیه در بیرون از دهان فرد انجام می شود. از جمله مثال های آن نیز می توان به ونیر ها، تاج ها، پل ها و ایمپلنت ها اشاره کرد. در حالی که برخی افراد معتقدند پروتز های دندانی نوعی از ترمیم غیر مستقیم به شمار می رود، این عبارت معمولا مربوط به یک تعمیر دائم یا نیمه دائم می شود و امکان خارج کردن آن وجود ندارد.

از آنجای که این پروسه به کار بیشتری نیاز دارد (مراحلی از قبیل، معاینه دهان و دندان ها، آماده کردن دندان، ساخت مواد و یک ونیر موقت، روکش های دندانی قیمت این روش معمولا بالا است. از طرفی آن ها می تواند ظاهر دندان های شما را بهبود بخشند و یک راهکار پایدار، طولانی مدت و خوب را برای آسیب های دندانی شدید شما باشند.

باندینگ دندان

ونیر ها، یا همان باندینگ های غیر مستقیم دندانی، لایه های باریکی از پورسلین هستند که می توانند جایگزین و یا پوسته روی مینای یک دندان آسیب دیده، لک شده و یا دارای شکل نامناسب باشند. این روکش ها متناسب با شکل و رنگ دندان های شما طراحی و تولید می شوند و بسیار جذاب و خواستنی هستند چرا که رنگ و شفافیت آن ها شباهت زیبایی به مینای دندان طبیعی شما دارد.

روکش های دندان

روکش های دندانی که به آن ها سر پوش های دندان نیز می گویند ، موادی هستند که به شکل کامل سطح دندان ها را می پوشانند. این روکش ها معمولا بر روی یک سطح از قلب آماده شده و به کمک چسب مخصوص دندان قرار می گیرند. در نتیجه قدرت و ظاهر یک دندان بهبود خواهد یافت. روکش ها ممکن است به کمک فلز، سرامیک و یا یک کامپوزیت ترکیبی فلز و سرامیک تولید شوند.

پل های دندان

پل های دندانی، در واقع دندان های مصنوعی هستند که بین دندان های واقعی افرد قرار می گیرند تا فضای بین آن ها را پر کنند به عنوان مثال در جایی که دندانی کشیده شده باشد و یا وجود نداشته باشد. دندان طبیعی که این پل ها را ساپورت می کند را اباتمنت می گویند. یک پل ممکن است فیکس باشد ( در بین دو اباتمنت قرار داشته باشد)، فقط به یک اباتمنت متصل باشد و یا به اباتمنت های نزدیک خود با چسب متصل گردد. پل های دندانی عموما از جنس پوسلین، فلز و یا ترکیب پورسلین و فلز ساخته می شوند.

بیشتر بخوانید : مرکز دندانپزشکی کودکان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها ابزاری مخصوص دندان هستند که به کمک عمل جراحی به استخوان فک افراد متصل می شوند. ممکن است ازایمپلنت دندان برای نگه داشتن یک روکش دندان یا پل استفاده شود. این پروسه می تواند معمولا به قدم های متعددی نیاز داشته باشد تا یک پروتز موقت ایجاد شود، دندان آسیب دیده کشیده شود، محل مربوط به ایمپلنت آماده شود، پروتز دائمی تولید شود و در نهایت در جای خود قرار گیرد. پس از اتمام این پروسه ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد تا استخوان جدید در اطراف ایمپلنت شکل گیرد که آن را در یک مکان به خوبی نگه دارد.