دندان درد چیزی است که احتمالا خیلی از شما آن را تجربه کرده اید. دندان یک بافت زنده در بدن انسان است. دندان  یک عضو سخت و محکم دیده می شود ولی برعکس چیزی که مشاهده می شود یک عضو زنده و دارای حس و خون رسانی است. به طور اساسی دندان از دو بخش بیرونی و درونی تشکیل می شود که بیرونی دارای پوسته سخت و محکم است و درونی دارای عصب و رگ های خونی است که دیده نمی شوند.

انواع دندان درد

درد می تواند به دنبال یکی از موارد زیر بروز پیدا کند:

پوسیدگی دندان

درد دندان شکسته یا آسیب دیده

درد عفونت یا التهاب لثه

درد ترمیم دندان

درد فشار دندان یا دندان قروچه

درد دندان آسیاب سوم

سطوح نمایان شده ریشه

سینوزیت

چگونه می توان فهمید دندانی پوسیده است؟

وقتی که دندان فرد تیر می کشد و درد به همراه دارد و زمانی که آب سرد می نوشد آب به عصب دندان بر خورد کرده و باعث تیر کشیدن دندان می شود.

دردی که در دندان ایجاد می شود چگونه است؟

دردی که در دندان ایجاد می شود، به صورت یک درد شدید که به عصب دندان می زند شناخته می شود. توصیف آن در افراد مختلف متفاوت است؛ می تواند به صورت درد کوتاه یا طولانی، گهگاه تا مداوم، خود به خود تا تحریکی، درد شدید تا ملایم باشد.علائم دیگر آن مانند گوش درد، طعم بد و بوی بد دهان، تورم در اطراف دندان و سر درد است.توجه نمایید وقتی که دندان شما درد می گیرد، صورت خودسرانه آنتی بیوتیک تجویز نکنید چون که آنتی بیوتیک ها برای چنین وضعیت هایی مناسب نیستند و علت بیشترین درد های که در دندان ایجاد می شود، گسترش و هجوم میکروب ها به بافت دندان می باشد. دندان درد معمولا دردی است که اطراف یا داخل دندان به وجود می آید.

دندان را در بارداری چگونه می توان درمان کرد؟

اگر باردار هستید در ماه های اول بارداری خود اصلا نباید برای درمان  دندانی که درد دارد اقدام کنید؛ زیرا عکسی که از دندان شما گرفته می شود برای جنین شما ضرر دارد برای همین شما می توانید در سه ماهه دوم بارداری خود برای دندان خود اقدام کنید.

بیشتر بخوانید :

دندانپزشکی ترمیمی خوب کیست ؟

درد پر کردن دندان ها

به برداشتن پوسیدگی ها از روی دندان و جایگزین کردن آن توسط یک ماده به نام ( filing ) پر کردن دندان یا ترمیم دندان می گویند. هنگام پر کردن دندان، داخل دندان خالی می شود و از دستگاه هایی برای تراشیدن پوسیدگی ها استفاده می شود که بعد با پر کردن داخل دندان، عصب ها با ماده مناسبی پوشیده شده و درد تمام می شود. برای ماندگاری دندان پر شده باید روی آن را روکش بکشند تا ماده ای که با آن دندان پر شده لب پر یا جدا نشود و دوباره نیازی به پر کردن نباشد.