دندان های ما با گذشت زمان و با بالا رفتن سن فرسوده می شوند. البته ممکن است فرسایش دندان در سنین پایین تر نیز اتفاق بیافتد. طبق مطالعات انجام گرفته در این زمینه، می توان گفت که فرسایش دندان می تواند از سن ۱۲ سالگی آغاز شود. با این حال نباید نگران از دست دادن دندان هایتان باشید اما در صورتی که فرسایش دندان با گذشت زمان روز به روز بیشتر شود، می تواند برایتان مشکل ساز شود.

فرسایش دندان به معنی از بین رفتن سطوح خارجی دندان ها به دلایلی غیر از پوسیدگی دندان یا آسیب دیدگی می باشد. فرسایش دندان معمولا به دو دسته ی فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی تقسیم می شود. با بالا رفتن سن دندان ها فرسوده می شوند که کاملا طبیعی است. فرسایش های پاتولوویکی دندان فراتر از میزان طبیعی فرسودگی دندان را شامل می شوند که می تواند اثرات منفی روی عملکرد و ظاهر دندان ها و همچنین توانایی جویدن فرد داشته باشد. اگر فرسایش دندان به عصب برسد می تواند بسیار دردناک باشد.

فرسایش دندان چگونه درمان می شود؟

با توجه به علت و شدت فرسایش دندان ها، دندانپزشک می تواند درمان های مختلفی روی دندان ها انجام دهد. برخی از معمول ترین روش های درمان فرسایش دندان عبارت است از:

رعایت بهداشت دهان و دندان، محدود کردن مصرف غذاهای اسیدی( جهت کسب اطلاعالت پیرامون اصول رعایت بهداشت دهان و دندان اینجا کلیک کنید. )

باندینگ یا ونیر کامپوزیت: دندانپزشک با استفاده از رزین رنگ دندان، به ترمیم ساختار های از دست رفته ی دندان می پردازد. با این ترمیم، ساختار باقی مانده دندان ها در برابر آسیب های آتی محافظت می شوند.

روکش دندان و لمینت: در صورتی که تخریب دندان ها شدید باشد، روکش  دندان و لمینت دندان ها می توانند شکل و عملکرد طبیعی دندان ها را بازگردانند.

محافظ دندان (نایت گارد): در صورتی که علت فرسایش دندان ها، دندان قروچه و اصطکاک دندان ها باشد، دندانپزشک ممکن است برای محافظت از دندان ها یک محافظ دندان برای وی بسازد تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کند.