درمان و ترمیم دندان جلو و آسیاب بستگی به نوع مشکل، محل آن و شدت آسیب وارد شده دارد. در این حالت هر گونه آسیب وارد شده صرف نظر از میزان کم اهمیت بودن آن لازم است بطور کامل توسط یک دندان پزشک مورد بررسی قرار گیرد. دندان پزشک تنها کسی است که قابلیت تشخیص و درمان موثر آسیب های وارد شده به دندان و دندان های مجاور، لثه ها و استخوان های آن را دارد. در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید تا انواع روش های ترمیم دندان شکسته یا ترک خورده آشنا شوید.

آسیب های حداقل دندان همچون آسیب های وارد شده به بافت نرم دندان ممکن است تنها نیازمند استفاده از یخ یا کمپرس سرد برای کاهش ورم و درد ایجاد شده باشد. برای کنترل خون ریزی، سعی کنید یک گاز استریل را بطور مستقیم بر روی دندان قرار داده و به آرامی فشار دهید. علاوه بر این برای بریدگی و سوراخ های احتمالی ایجاد شده ممکن است نیاز به بخیه وجود داشته باشد. برای کنترل درد، بیمار می تواند از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کند. با دندان پزشک خود درباره روش هایی که می تواند برای نوع آسیب دیدگی (ترک دندان یا شکستگی دندان) یا سابقه درمانی خاص شما مناسب باشد، صحبت کنید. سعی کنید غذاهای نرم مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی های بسیار گرم یا بسیار سرد خودداری کنید.

باندینگ یا پر کردن دندان: یک پرکردگی می تواند گاهی اوقات برای حل مشکل دندانی که دچار شکستگی و ترک برداشتن مینای دندان شده مورد استفاده قرار گیرد. اگر نتایج این پر کردن دندان به شدت برای دیگران قابل مشاهده باشد (همچون پر کردگی یکی از دندان های جلوی دهان) دندان پزشک ممکن است ترجیح دهد نحوه پر کردن دندان را تغییر داده و از پر کردن دندان با کامپوزیت و باندینگ دندان برای درمان استفاده کند. باندینگ دندان از رزین هایی به رنگ دندان استفاده می کند و معمولاً حتی نیازمند بی حس کردن دندان نیز نیست. در این حالت دندان پزشک معمولاً سطح دندان را با اسید مخصوص خراش می دهد تا به این ترتیب سطح دندان را برای چسبیدن مواد اولیه آماده کند. پس از اینکار چسب مخصوص به سطح دندان مالیده می شود. پس از این کار، خود مواد باندینگ اضافه می شود. هنگامی که این مواد به نحو مناسب توسط دندان پزشک شکل داده شد، مواد باندینگ کاملاً شبیه یک دندان طبیعی خواهد شد. در نهایت این مواد با تاباندن نور فرابنفش سخت می شوند و دندان تقریباً بلافاصله کارایی خود را باز می یابد.

روکش: اگر شکستگی یک تکه از دندان به علت پوسیدگی دندان باشد، بهترین انتخاب می تواند حذف کردن قسمت های آسیب دیده دندان و استفاده از روکش بر روی بخش باقیمانده باشد. این روکش که شبیه دندان است دارای عملکرد مشابه یک دندان عادی است و می تواند از بخش باقیمانده دندان حفاظت کند. امکان ساختن انواع روکش دندان از فلز، ترکیب پرسلاین و فلز، رزین یا سرامیک وجود دارد. هر کدام از این مواد دارای مزایای خاص خود هستند، اما روکش های تمام فلز قوی ترین نوع روکش دندان هستند. با این وجود، روکش پرسلاین و رزین می تواند ظاهری شبیه دندان واقعی داشته باشد. اگر یک قسمت بزرگ دندان در اثر شکتگی دندان از بین رفته باشد، یک میله یا پست می توان در دندان قرار داد و از آن برای ایجاد یک ساختار برای کار گذاشتن یک روکش بر روی بخش باقیمانده دندان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید :

 لمینت دندان چیست ؟

شکل دهی مینای دندان: ساده ترین روش درمانی مورد استفاده هنگام ترک دندان یا شکستگی دندان شکل دهی دندان است که اغلب به همراه باندینگ مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت دندان پزشک به سادگی یک بخش از دندان را تراشیده و یک سطح هموار و مناسب با نیرومندی و ظاهر مناسب برای دندان ایجاد می کند. این روش درمانی می تواند تمام موارد اشکال احتمالی کوچک ایجاد شده در دندان را به سادگی ترمیم کند و از نظر زیبایی ظاهر دندان را بهبود بخشد.

ونیر: این ماده یک سطح نازک ساخته شده از پرسلاین است که کل سطح جلوی دندان را پوشش می دهد. ونیر کامپوزیت دندان معمولاً بر روی دندان های جلو استفاده می شود و می تواند یک ظاهر طبیعی برای دندان های دارای اشکال ایجاد کرده یا ظاهر نامطلوب دندان های ترک خورده یا شکسته را اصلاح نماید.