بلیچینگ دندان بهترین، سریع ترین، محافظه کارانه ترین و کم هزینه ترین روش سفید کردن دندان هایه که دچار تغییر رنگ شدن. اگه دندوناتون از اول سفید بوده اما کم کم و به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده (طوری که با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه رنگش برنمیگرده) بلیچینگ میتونه برای شما یه روش خوب باشه تا دوباره دندوناتون سفید شه. کلا دو روش بلیچینگ وجود داره که اولیش در مطب انجام میشه و دومیش در خانه و منزل. در ادامه با هر دو روش آشنا میشید.

بلیچینگ در مطب چیه و چطور انجام میشه؟

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک این شکلیه که از مواد سفید کنده با غلظت بالا در شرایط ایمن برای سفید کردن دندان ها استفاده میشه. ماده ای که این وسط به عنوان عامل سفید کننده عمل میکنه هیدرژن پراکسید هستش. غلظت این ماده طی فرآیند بلیچ در مطب زیاده و بسته به وضعیت دندان شخص میتونه بین ۲۵ تا ۴۰ درصد متغییر باشه.

مواد سفید کننده دندان چطور دندونای ما رو سفید می کنه؟

البته لزومی نداره شما با جزئیات نحوه سفید شدن دندون هاتون با بلیچینگ سردرگم بشید ولی اگه براتون سوال شده اینجا توضیح میدم.

ماده سفید کننده وقتی فعال میشه روی سطح دندون پخش میشه. بعد شروع میکنه به پخش کردن رادیکال های آزاد ناپایدار. این رادیکال های آزاد میرن به مولکول های رنگی که در سطح دندان هستن حمله می کنند و پیوندهای اونا رو هدف قرار میدن. اینجوری پیوندا شکسته میشه و مولکول ها و ذرات هی کوچک و کوچکتر میشن تا کاملا از بین برن.

خب حالا بلیچینگ در منزل چیه و چجوری انجام میشه؟

بلیچینگ در منزل هم، اهداف سفید کردن دندان در مطب رو دنبال میکنه. اما تفاوت های زیادی این وسط بین این دو روش وجود داره. بلیچینگ دندان در خانه خودش به چندین روش انجام میشه. اما معمول ترین روشش استفاده از قالب های دندانیه. که داخل این قالبا، ژل سفید کننده با غلظت خیلی کم ریخته میشه

این افراد اصلا بلیچنگ نکنن که حسابی براشون ضرر داره

درسته سفید کردن دندون خوبه و اغلب افراد هم انجام میدن اما شرایطی وجود داره که بهتره بلیچینگ نکنیم. مثلا اگه یکی از شرایط زیر شامل حال شما میشه لطفا از خیر بلیچینگ بگذرید:

تحلیل لثه و بیرون زدن ریشه دندان

پوسیدگی دندان

ضعف مینای دندان (حساسیت دندان)

داشتن ترمیم دندان، روکش های تمام سرامیک ، لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و …( چون بلیچینگ دندان روی این مواد تاثیر نداره. دندونای خودن سفید میشه اما رنگ لمینت و روکش و کامپوزیته همچنان ثابته و تغییری نمیکنه)

عوارض بلیچینگ دندان چیه؟

با اینکه این روش مزایای زیادی داره اما گاها ممکنه عوارضی هم در برخی افراد داشته باشه. میگن اینا عوارض بلیچینگ دندان هستن:

حساسیت دندان (که اغلب موقتیه)

تحریک لثه ها و حساسیت لثه ها

بیشتر بخولنید : دندانپزشک ترمیمی خوب کیست ؟