اگه دندونت دچار تغییر رنگ وحشتناک شده، اگه بین دندونات فاصله افتاده، اگه یکی از دندونات شکسته یا ترک برداشته و خلاصه اگه کلی مشکل ظاهری توی دندونات (مخصوصا دندونای جلو) داری که زیبایی طرح لبخندت رو از بین برده و هزینه لمینت دندان و درمان های دیگه اذیتت می کنه به فکر کامپوزیت ونیر ها باش. با این ونیرها دندونات از این رو به اون رو میشه. این مقاله رو بخون تا درباره ونیرهای کامپوزیتی بیشتر بدونی.

کامپوزیت ونیر چیه اصلا؟

قبل از اینکه بگم این “کامپوزیته” چیه، باید بدونیم ونیر چیه؟ (این ونیری که چسپیده به کامپوزیت رو میگما.)

ونیرها لایه های نازک همرنگ دندون هستن که برای بهبود شکل ظاهری دندان استفاده میشن. این ونیرها چند نوع هستن و از مواد مختلف ساخته شدن. یه نوع شناخته شده ونیرها لمینت دندان هستش که حتما تا حالا اسمشو شنیدید و نوع دیگرش هم کامپوزیت ونیره که بازم این روزا احتمالا زیاد ازش شنیدید.

یه دسته از این ونیرها به صورت مستقیم روی دندون متصل میشن و یه سری دیگه به صورت غیر مستقیم. و هرجا توی دندانپزشکی از مستقیم و غیرمستقیم چیزی به گوشتون خورد بدونید منظور نحوه آماده سازی و اتصال مواد به دندوناس.

ونیرهایی که از جنس کامپوزیتن به درد چه کسانی میخورن؟

به طور کلی استفاده از ونیرها داخل رشته دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان مطرح شده و کاربرد زیبایی داره. اصلا کلا یکی از پایه های اصلاح طرح لبخند می تونه همین ونیرها باشه.

توضیح بیشتر کافیه، اگه یکی از شرایط زیر رو دارید یه کاندید خوب برای متصل کردن ونیر کامپوزیت ها هستین:

  • بین دندوناتون فاصله قابل توجه دارید
  • یکی یا چندتا از دندوناتون کج و معوج هستن (البته به میزان کمی)
  • دندوناتون دچار تغییر رنگ دائمی شده و با هیچ چیزی حتی بلیچینگ دندان برطرف نشده
  • طول دندونتون کوتاهه
  • دندوناتون ساییده شده
  • دندونتون لب پر شده، شکسته یا ترک برداشته

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی کودکان تهران

قیمت کامپوزیت ونیر چقدره؟

قیمتا بسته به نوع مواد بکار رفته و جایی که زندگی می کنید خیلی ممکنه تفاوت داشته باشه. اما شما میانگین هزینه ونیر کامپوزیت به ازای هر دندون رو میتونید بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ در نظر بگیرید.

چطوری از ونیرهای کامپوزیتی مراقبت کنیم؟

خب تا اینجا متخصص ترمیمی و زیبایی یا هر دندونپزشک دیگه ای، دندونای شما رو کامپوزیت کرد و کارش تموم شد. بقیه‌ش با خودتونه که چطوری با ظاهر جدید دندوناتون تا کنید و خوب ازشون مراقبت کنید.

برای مراقبت از کامپوزیت ونیر ها می تونید این کارا رو انجام بدید:

کامپوزیت برعکس لمینت که صاف و یکپارچه اس و مثل مینای دندون متخلخله. رگه رگه س. این یعنی درست مثل مینای دندون دچار تغییر رنگ میشه. هرچی که رنگ دندان واقعی رو تغییر بده، می تونه رنگ این ونیرها رو هم تغییر بده. بنابراین هرچیزی که رنگدانه داره رو کمتر مصرف کنید.

پیرو جمله بالا، سعی کنید که تا ۴۸ ساعت بعد از اتصال ونیرهای کامپوزیتی، هیچ چیزی که رنگدانه داره و میتونه باعث تغییر رنگ بشه رو میل نکنیید.

مصرف سیگار و کلا دخانیات رو ترک کنید

چیزای سفت و سخت رو با دندونتون نجوید

اگه دندان قروچه شبانه دارید حتما نایت گارد یا گارد دهان بذارید

بهداشت دهان و دندان رو رعایت کنید و سعی کنید به طور منظم به دندونپزشک سر بزنید.