دهانشویه ها بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از اصلی ترین راه های ارتقای بهداشت دهان و دندان و داشتن لبخندی سالم هستند. آنها از آنچه که تصور می کنید کاربردی تر هستند و فواید بسیار زیادی برای دهان و دندان ما دارند. آنچه در این مقاله می خوانید اطلاعات کاملی درباره انواع محلول های دهان شویه، فواید و کاربرد آن ها، نحوه استفاده و نحوه خرید آن ها است.

فواید دهانشویه چیست؟

محلول های حاوی مواد شوینده دهان و دندان فواید بسیار زیادی دارند و ما مهم ترین فواید موجود را در ادامه بررسی کرده ایم.

می توانند تعداد باکتری های موجود در دهان را کاهش دهد

باکتری های فعال در جریان عفونت های لثه می توانند در هنگام ورود به جریان خون در خانم های باردار، عوارض خاصی در بارداری ایجاد کنند و شما می توانید با شستشوی منظم دهانشویه ، این خطر را کاهش دهید.

محلول های شوینده دهانی می توانند با کاهش میزان پلاک و باکتری های محبوس در دهان، از بیماری های لثه مانند التهاب لثه یا عفونت آن جلوگیری کنند.

به سفیدتر شدن دندان ها کمک می کنند

دهانشویه ای که حاوی پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن باشد می تواند تاثیر سفید کنندگی روی دندان داشته باشد. چنانچه دندان های شما به صورت جزئی دچار تغییر رنگ شده اند و یا روزانه به دلیل پلاک، کمی زرد می شوند، انتخاب این دهان شویه ها می تواند به سفید شدن دندان هایتان کمک کند. اما این روش به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای بلیچینگ دندان ها نیست.( اگر هنوز با بلیچینگ دندان به عنوان یکی از بهترین راه ها سفید کردن دندان اشنا نیستید کلیک کنید.)

بوی بد دهان را کاهش می دهد

یکی از مهم ترین فواید محلول دهانشویه کمک به کاهش بوی بد دهان و تازه تر شدن نفس است. هرچند که خمیر دندان حاوی فلوراید چنین فایده ای دارد اما اثراتش کوتاه مدت است. استفاده طولانی مدت از فلوراید می تواند به کاهش موثر تر و طولانی مدت تر بوی بد دهان منجر شود.

ذرات ریز مواد غذایی را از بین می برد

دهانشویه ها به جز خوش بو کردن داخل دهان به شل و معلق کردن ذرات ریز مواد غذایی چسپیده به دندان ها کمک می کنند. اگر پس از غذا و مسواک زدن، دهانشویه استفاده شود تاثیرش بیشتر خواهد بود.

مانع از تشکیل و تجمع پلاک می شود

دهان شویه های مختلفی در بازار وجود دارد که می تواند به جلوگیری از رشد پلاک در دندان و زیر لثه کمک کند. این دهانشویه ها می توانند با جلوگیری از تشکیل پلاک دندان شما را از بیماری های لثه نجات دهند و سلامت بافت لثه را تامین کنند.

به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند

از آنجایی که این محلول ها حاوی فلوراید هستند از ایجاد حفره و پوسیدگی دندان ها و تحلیل رفتن مینای دندان کمک می کند. فقط مطمئن شوید که دهانشویه خریداری شده شما حاوی فلوراید باشند زیرا همه آن ها فلوراید ندارند.

علائم دردناک آفت دهان را کاهش می دهد

دهانشویه هایی که حاوی کمتر از 18 درصد الکل (یا کلا بدون الکل) هستند، می توانند علائم دردناک ناشی از آفت دهان را کاهش دهند.

چطور دهان خود را شوینده های دهانی شستشو دهیم؟

بسیاری از دندانپزشکان معتقدند که مسواک زدن (دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید) می تواند فلوراید کافی برای محافظت از در برابر پوسیدگی دندان را فراهم می کند. اما اگر مستعد پوسیدگی هستید، می توانید علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ، از دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنید

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه