ایمپلنت دندان که به آن کاشت‌ دندان هم گفته می‌شود، یکی از روش هایی است که افراد می‌توانند برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خودشان و یا جایگزین کردن دندان مصنوعی با یک دندان طبیعی تر انجام دهند.

در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید تا با این روش جایگزینی دندان از دست رفته بیشتر آشنا شوید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک وسیله فلزی است که برای اینکه دندان مصنوعی در داخل فک فرد قرار بگیرد استفاده می شود.در واقع ایمپلنت دندان از سه قسمت تشکیل شده است:

  • تاج دندان
  • تکیه‌گاه
  • پیچ

انواع ایمپلنت دندان

کاشت دندان با ایمپلنت شامل دو مدل می شود:

  • ایمپلنت داخل استخوانی
  • ایمپلنت روی استخوانی
  • ایمپلنت داخل استخوان

ایمپلنت داخل استخوان یا Endosteal، یکی از متداول ترین نوع کاشت ایمپلنت دندان است. ایمپلنت داخل استخوانی شامل پیچ و تیغه هایی است که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد.هر ایمپلنت یک یا چند دندان مصنوعی را در خود نگه می دارد. این نوع کاشت به طور کلی به عنوان گزینه ای برای بیماران دارای پل یا پروتزهای متحرک قابل جابجایی استفاده می شود.

ایمپلنت روی استخوان

ایمپلنت روی استخوان یا Subperiosteal، در قسمت بالای فک قرار می گیرد. در واقع ستون‌های چهارچوب فلزی هستند که از لثه بیرون زده و پروتز دندانی را نگه می دارند. این نوع ایمپلنت ها برای بیمارانی که قادر به استفاده از پروتزهای معمولی نیستند و دارای استخوان فک کوتاهی هستند استفاده می شود.

عوامل تاثیر گذار در ایمپلنت

عوامل مختلفی وجود دارد که باید در روند برنامه‌ریزی توسط جراح ایمپلنت دندان در نظر گرفته شود.این موارد این عوامل عبارتند از:

سلامت عمومی بیمار

وضعیت غشاهای مخاطی و فک‌ها

شکل، اندازه و موقعیت استخوان فک

شکل، اندازه و موقعیت دندان های اطراف

علاوه بر این موارد برخی از شرایط هم در مورد سلامتی وجود دارد که می تواند به طور قابل توجهی در ابتلا به نارسایی و پس زدن ایمپلنت توسط لثه، ابیشتر شود و ممکن است در تصمیم گیری برای ادامه عمل جراحی نیز تاثیر بگذارد.به طور مثال افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت یا پوکی استخوان هستند و کسانی که سیگاری شدید هستند یا بهداشت دهان و دندان آنها ضعیف است. معمولاً در این موارد باید از قبل تصمیم گیری و ارزیابی انجام شود.

نصب تاج روی ایمپلنت دندان

معمولاً پس از قرار دادن ایمپلنت در داخل لثه، تقریباً ۶ هفته طول می‌کشد تا جای آن بهبود یابد و فرد به آن عادت کند. پس از آن باید با اشعه ایکس یا سی تی اسکن، یک تصویربرداری از دهان انجام شود. این امر کمک می‌کند تا در ساختن تاج، بهتر بتوان فرم فک و سایر دندانها را با آن مطابقت داد. بعد از آماده شدن، تاج دندان را برای قرار دادن روی قسمت‌های ایمپلنت های دندانی می چسبانند. سپس شکل، تناسب و عملکرد، نحوه قرار گیری، مرتب بودن و کوتاهی و بلندی شان باید ارزیابی شود.در درمان با ایمپلنت دندان مدت زمان زیادی باید وقت صرف کنید. معمولاً این کار چندین ماه به طول می انجامد و شما در این چند ماه باید مکرر و منظم به پزشک خود مراجعه کرده و پیشرفت، پایداری و عملکرد ایمپلنت را در داخل دهانتان بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: