جرمگیری دندان چیه؟

جرمگیری یا اسکیلینگ دندان تنها راه برای از بین بردن پلاک سفت و سخت شده دندانیه که بهش میگن تارتار. این تارتار تنها توسط دندانپزشک ترمیمی خوب  برداشته میشه و هرچی دیرتر بهش رسیدگی بشه سخت تر میشه. عدم برداشتن جرم دندان اول باعث الهتاب و ورم لثه میشه و بعدش باعث تحلیل لثه و عفونت لثه میشه.

جرمگیری چطوری انجام میشه؟

همونطور که گفتم هدف اصلی جرمگیری از بین بردن جرم های سفت و سخت دندانی در زیر خط لثه است. برای این کار از دو روش مختلف استفاده میشه. در روش اول، دندونپزشکا از ابزارهای دستی مثل کورت و اسکیلر برای بیرون کشیدن جرم ها از زیر خط لثه و روی سطح دندان ها استفاده می کنن.

بعد از جرمیگری چه اتفاقی می افته؟

بعد از اینکه جرمگیری دندان تموم شد ممکنه دندونپزشک با کمک ابزارهای مختلفی سطح دندون رو پالیش کنه و صیقل بده تا احتمال تشکیل جرم کمتر بشه.

به جز این ممکنه برای بعضی از افراد پروسه فلوراید تراپی هم انجام بشه به این صورت که فلوارید رو به صورت موضعی روی سطح دندون ها اعمال می کنن تا به تقویت مینای دندان پس از جرمگیری دندان کمک بشه.

بیشتر بخوانید :

 

آیا جرمگیری درد داره؟

نمیشه بهش گفت درد، اما میتونه یه تجربه نسبتا ناخوشایند باشه. که البته اگه میزان جرم روی دندوناتون کم باشه شما احساس بدی نخواهید داشت. تجربه یه مقدار درد و کوچولو خونریزی از لثه حین جرمگیری دندان طبیعیه و موردی نداره. اما اینکه میگن درد زیادی داره و یا خونریزیش زیاده درست نیست.

آیا جرمگیری باعث سفید شدن دندون ها میشه؟

اینکه بگیم مستقیم میتونه باعث سفید شدن دندونا بشه درست نیست. چون هدف از جرم گیری دندون در اصل از بین بردن جرم های روی دندان ها و زیر خط لثه است و به جز این کارای دیگه ای نداره.

پروسه ای که باعث سفید شدن دندان ها میشه اسمش بلیچینگ دندان هستش که اون هم کاملا با جرمگیری فرق داره. توی بلیچینگ دندان ما تنها تغییر رنگ دندان ها رو برطرف می کنیم و کاری به جرم نداریم.