روکش دندان از مشهورترین ترمیم های دندان است که برای محصور کردن خرابی دندان استفاده می شود که دیگر برای اصلاح آن دیر شده است. به طور مثال برای درمان دندان هایی که دچار پوسیدگی شدید شده اند. همچنین برای از بین بردن عفونت و درد دندان پس از درمان های ریشه دندان (روت کانال) از روکش استفاده می شود. 

چرا به روکش دندان نیاز داریم؟

 

روکش دندان گزینه ی مناسبی برای بیمارانی است که دندان هایشان دچار خرابی و آسیب دیدگی های شدید شده است چرا که نه تنها ساختار دندان طبیعی را به شما باز می گرداند بلکه عملکرد دندان را نیز بالا برده و لبخندتان را زیباتر می کند. در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشید، پزشک به شما روکش دندان را پیشنهاد می کند.

  • داشتن دندان های زرد و تغییر رنگ داده.(بیشتر بدانید درباره: روش های سفید کردن دندان ها )
  • در صورتی که دندانتان لق شده، ترک خورده و یا شکسته است.
  • اگر عاداتی مثل دندان قروچه دارید و یا نمی توانید غذا را به راحتی بجوید و یا فک بالا و پایین به درستی روی هم قرار نمی گیرند.
  • در صورتی که به تازگی درمان ریشه دندان یا روت کانال کرده اید و یا اگر پرکردگی بزرگی روی دندانتان دارید می توانید از روکش برای حفظ دندان طبیعی تان استفاده کنید.
  • در صورتی که بر اثر سانحه و یا بیماری ها لثوی دندان تان را از دست دهید، روکش به همراه ایمپلنت می تواند راه حل مناسبی برای درمان باشد.

انواع روکش های دندان

1.استیل رنگ ثابت

 

2.تمام فلز

3.سرامیک ترکیبی با فلز

4.تمام رزین

5.تمام سرامیک یا تمام پرسلین

6.روکش های موقت در مقایسه با دائم

 

روند قرارگیری روکش روی دندان

روند قرارگیری و نصب روکش روی دندان معمولا در دوجلسه ی جداگانه انجام می پذیرد. در جلسه ی اول پزشک دندان را معاینه می کند تا ببیند آیا می توان روی آن روکش نصب کرد یا خیر؛ سپس به دندان با مته کمی شکل می دهد تا برای نصب روکش آماده شود. البته در صورتی که فرد دچار پوسیدگی دندان و آسیب دیدگی شدید باشد ، دندانپزشک آن دندان را پر می کند تا دندان به اندازه مورد نظر برسد و بتوان روی آن روکش نصب کرد.

پس از شکل دهی و یا پر کردن دندان، نمونه یا قالبی از خود دندان و دندان های اطراف گرفته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا روکش های دائم بر اساس این قالب ساخته شوند. در پایان جلسه ی اول روکشی موقت روی دندان قرار می گیرد تا از دندان تا زمان آماده شدن روکش دائم محافظت کند.

در جلسه ی دوم که روکش های دائم آماده شده اند، روکش موقت برداشته می شود و روکش دائم با چسب مخصوصی روی دندان چسبانده خواهد شد.

پس از اتمام نصب و قرارگرفتن روکش ها ممکن است کمی زمان ببرد تا بیمار کاملا به روکش ها عادت کند اما پس از مدتی ظاهر و عملکرد روکش ها کاملا مانند دندان طبیعی خواهد شد و حتی حس دندان طبیعی را نیز به فرد می دهند.