جرمگیری دندان چیست؟

به فرآیند زدودن جرم (تارتار) از روی دندان، لابلای آن ها و از زیر خط لثه با کمک دستگاه های دندانپزشکی جرم گیری دندان گفته می شود. به این پروسه اسکیلینگ دندان یا (Scaling) گفته می شود و تنها در مطب دندانپزشک قابل انجام است.

فایده جرمگیری دندان چیست؟

در صورت عدم زدودن جرم های دندانی، میکروب ها و باکتری های داخل تارتار همزمان با نفوذ به زیر خط لثه باعث عفونت لثه ها می شوند. عفونت اگر به بافت لثه و اطراف دندان سرایت کند مشکلات جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

بنابراین با جرمگیری دندان می توان از بروز بیماری لثه جلوگیری کرد، با برداشتن جرم زیبایی را به دندان ها برگرداند و در مواقع زیادی بوی بد دهان را نیز ریشه کن کرد. زیرا یکی از علل بوی بد دهان می تواند جرم دندانی و مشکلات همراه آن باشد.( اگر به دنبال در مان بوی بد دهان خود هستید اینجاکلیک کتید.)

جرمگیری دندان چگونه و طی چه فرآیندی انجام می شود؟

برای بسیاری از افراد، روند جرمگیری دندان رازآلود و هراس آور است. علت این موضع عدم شناخت و آگاهی از روند تمیز کردن تخصصی دندان ها یا جرمگیری است. در این فرآیند نه تنها سلامت دهان و دندان شما کاملا چک می شود که به صورت حرفه ای و در زمانی کوتاه جرم های روی دندان هایتان زدوده می شود.

بیشتر بخوانید :

ارزیابی و معاینه فیزیکی دهان و دندان

اولین اقدامی که دندانپزشک قبل از شروع جرمگیری دندان انجام می دهد، بررسی وضعیت فعلی دهان شما است. دندانپزشک با استفاده از آینه، دهان شما را ارزیابی می کند تا ببیند آیا موارد نگران کننده ای در خصوص دهان و دندان شما وجود دارد یا خیر..

شروع جرمگیری دندان یا اسکیلینگ دندان

پلاک دندانی که سفت و سخت می شود تنها با جرمگیری دندان از بین می رود. همانطور که گفته شد شکل سخت شده پلاک دندانی تارتار است که می تواند حتی به زیر خط لثه نیز نفوذ کند.

دندانپزشک طی فرآیند جرم گیری دندان تلاش می کند تا این جرم سخت شده را از سطح دندان ها و زیر خط لثه بیرون بکشد. برای این منظور از دستگاه ها و ابزار خاصی به نام اسکیلر (scaler ) استفاده می کند.

اسکیلینگ و پالیش دندان

بعد از جرمگیری دندان، تارتار کاملا از بین می رود اما هنوز یک کار دیگر باقی مانده است. آن کار کاهش احتمال تولید جرم روی دندان ها است. این امر با پالیش کردن دندان ها میسر می شود. دندانپزشک یا کمک براش های الکتریکی یا خمیر دندان ها ساینده، دندان را صیقل داده و صاف می کند.

با پالیش دندان هرگونه تارتار به جای مانده از بین می رود و لکه های جزئی روی مینای دندان رنیز محو می شود. دندان های پالیش شده باکتری های دهان و پلاک کمتری را به خود جذب می کنند. توجه داشته باشید که پالیش کردن دندان با مواد ساینده تنها در مطب یا کلینیک دندانپزشکی قابل انجام است و در خانه نباید انجام شود زیرا باعث از بین رفتن مینای دندان می شود.

و در نهایت فلوراید تراپی دندان

اغلب دندانپزشکان پس از پایان جرمگیری دندان و پالیش کردن با کمک فلوراید تراپی دندان ها را تقویت می کنند تا مدت زمان بی جرمی دندان ها بیشتر شود و تا چند ماه دندان ها عاری از جرم باشند. طی این روش فلوراید موضعی به مدت دست کم 60 ثانیه به روی دندان ها اعمال می شود.