همه ما می دانیم که از دست دادن یک دندان، چقدر ناراحت کننده است. این عارضه علاوه بر مشکلات متعددی که برای سلامت دهان ایجاد می کند، زیبایی ظاهری و طرح لبخند شما را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو پر کردن جای خالی دندان اقدامی مهم و حائز اهمیت است. با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های نوینی جایگزین استفاده از دندان مصنوعی شده است که متداول ترین آنها درمان های

بریج و یا ایمپلنت می باشد. این تکنیک ها علاوه بر حفظ زیبایی دندان، جایگزین مناسبی برای رفع مشکلات دندانهای مصنوعی می باشند. در ادامه این مقاله با ارتمان درمان همراه باشید تا با این روش جایگزینی دندان بیشتر اشنا شوید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پروتز کاشتنی ست که در دهان شما درون استخوان فک جایگذاری می شود. این پروتز در واقع از یک پایه تیتانیومی و گاهی زیرکونیا ساخته می شود که به دلیل سازگار بودن جنس آن با محیط دندان، هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کند. این پایه فلزی در زیر بافت لثه،  در داخل استخوان فک قرار می گیرد تا همانند ریشه یک دندان عمل کند. به این ترتیب، روکش دندان ( روکش های تمام سرامیک  و ...) و یا دندان مصنوعی را در جای خود ثابت نگه می دارد.

ایمپلنت دندان همانند پیچی است که به کمک سوراخ ایجاد شده با دریل مخصوص، درون استخوان فک قرار می گیرد و پس از گذشت چند ماه به بافت استخوان جوش می خورد. این  پایه فلزی به دلیل خاصیت غیر مغناطیسی و مقاومت بالایی که در برابر اکسیژن، ترکیبات اسیدی و نمک دارد، هنگام قرار گیری درون استخوان فک، به هیچ وجه جسم خارجی و مشکل سازی تلقی نمی شود و کاملا با محیط فک بیمار سازگار است.

مراحل ایمپلنت دندان

انجام معاینات کلی و بررسی سوابق پزشکی، توسط دندانپزشک برای تشخیص روش درمانی صحیح، عکسبرداری رادیولوژی دندان برای بررسی زیر ساخت های فک و دهان از جمله عصب ها، تراکم و حجم استخوان فک انجام برای تعیین محل دقیق کاشت ایمپلنت دندان مشخص شود.

جراح متخصص فک در صورت نیاز برای فراهم کردن قاعده مستحکم برای پشتیبانی مناسب از پایه ایمپلنت دندان، پیوند استخوان فک را انجام می دهد.

قالب گیری و ساخت پروتز های دندانی که به روشی حساس و با دقت بسیار انجام می شود.

به یکی از روش های فوق کاشت ایمپلنت انجام می شود تا پس از بهبود بافت لثه و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک که اصطلاحا به آن استئواینتگریشن می گویند، پروتز های دندانی را بر روی پایه ایمپلنت جایگذاری شود.

قرار دادن پروتز دندان بر روی پایه ایمپلنت

معاینات دوره ای و مراقبت های پس از اتمام کاشت ایمپلنت دندان