درمان‌های دندانی گوناگونی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان یا حفظ و ترمیم دندان ‌های شیری وجود دارد که در ادامه این مقاله از کلینیک دندانپزشکی کودکان تهران بعضی از پرکاربردترین آنها را بررسی می‌کنیم.

جرم‌گیری و معاینه مرتب دندان‌ها

کودکان نیز مانند بزرگسالان باید برای ویزیت و جرم‌گیری هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند. این معاینه‌های منظم که از سن یک سالگی شروع می‌شود به دلیل رشد سریع دندان‌ها بسیار مهم است. دندانپزشک اطفال باید بر روند رشد نظارت داشته باشد و جرم‌گیری را به‌طور مرتب انجام دهد تا از بروز پوسیدگی جلوگیری شود و مشکلاتی که نیاز به ارتودنسی یا دیگر مداخله‌ها دارد به موقع تشخیص داده شود و به این ترتیب از درمان‌های پرهزینه و گسترده در آینده جلوگیری شود.

فیشور سیلانت دندان کودکان

فیشور سیلانت یا شیارپوشی از پوسیدگی جلوگیری می‌کند. سیلانت ماده‌ای پلاستیکی است که معمولاً روی سطوح جویدن دندان‌های عقبی که نسبت به پوسیدگی مستعدترند، زده می‌شود. فیشور سیلانت با دور نگه داشتن جرم یا پلاک و باکتری از این سطوح از آنها محافظت می‌کند.

فلورایددرمانی

فلوراید در مینای دندان اعمال می‌شود تا آن را سخت‌تر کند و مقاومت آن در برابر پوسیدگی را افزایش دهد. اگر چه مقدار کمی فلوراید در خمیر دندان و آب آشامیدنی وجود دارد، غلظت بالاتری از آن در درمانگاه توسط متخصص روی دندان کودک به کار برده می‌شود تا حداکثر محافظت انجام شود.

بیشتر بخوانید :

باندینگ

لب‌پر شدگی‌ها و شکستگی‌های جزیی دندان‌های پیشین که در دوران کودکی بسیار شایع است به خوبی با مواد همرنگ دندان ترمیم می‌شود. رزین‌های تهیه شده از پلاستیک و شیشه روی دندان‌های شیری و دائمی به کار برده می‌شود که تا دوران جوانی و کامل شدن رشد صورت روی دندان باقی می‌ماند.

درمان ریشه کانال کودکان

درمان ریشه کانال عملی جراحی است که در آن مغز (پالپ) ملتهب دندان که به دلیل اهمال در درمان پوسیدگی آسیب‌دیده است برداشته می‌شود. باکتری باید از اتاق مغز دندان خارج شود تا از ایجاد آبسه یا عفونت جلوگیری شود.

فضا نگهدارنده دندان کودکان

فضا نگهدارنده وسیله‌ای است که به صورت سفارشی توسط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی از فلز یا آکریلیک ساخته می‌شود. فضا نگهدارنده‌ها یا متحرک هستند یا با سیمان ثابت می‌شوند و وظیفه دارند فضای بین دو یا چند دندان شیری را برای رویش دندان دائمی حفظ کنند.

ارتودنسی

اکثر اختلال‌های فکی ـ دندانی (مال اکلوژن) تا سن 7 سالگی مشخص می‌شود. ارتودنسی پیشگیرانه کودکان در این زمان به رشد صحیح دندان و یا فک کمک می‌کند و ضرورت درمان‌های آتی را کاهش می‌دهد یا حذف می‌کند. مشکلات ارتودنسی بسیاری وجود دارد که قابل درمان زودهنگام است و به همین دلیل متخصص مجرب باید کودک را در دوران رشد به طور مرتب معاینه کند.