افت دهان یک زخم کوچک و دردناک است که در داخل دهان و بر روی بافت های نرم ایجاد می شود. این زخم ها که (نسبتا سطحی هستند)، می توانند روی یا زیر زبان، داخل گونه یا لب، در پایه لثه ها یا روی کام نرم مشاهده شوند. زخم های پوستی می توانند خود به خود یا به صورت گروهی ظاهر شوند و عود کنند. آنچه در ادامه این مقاله از دنیا دنتال بهترین کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران می خوانید آَشنایی با انواع آفت دهان، علل ایجاد، علائم، درمان دندانپزشکی و خانگی آن ها است.

علت آفت دهان چیست؟

به طور معمول 5 علامت در بروز آفت ها نقش دارند. اگر شما از این 5 مورد رنج میبرید بیشتر از سایرین در معرض این زخم های دهانی هستید.

1.کمبود ویتامین

بیشتر مشکلات پوست (مخصوصا در لایه های سطحی پوست و به صورت ویژه در داخل دهان) به دلیل کمبود ویتامین است. در صورت بروز آفت، محتمل ترین کمبود، کمبود ویتامین B-12 است.

این کمبود بیشتر در بچه های در حال رشد که نیاز به ویتامین و مواد معدنی بیشتری دارند و یا اینکه خودشان از مصرف مواد حاوی ویتامین گریزان هستند رخ می دهد

2.سوء تغذیه (کاهش یا عدم دریافت برخی مواد مغذی)

در چندین مطالعه ذکر شده است که در صورت کمبود اسیدفولیک، روی یا آهن در بدن انسان، زخم آفت دهان یا ایجاد می شوند یا بیشتر تحریک می شوند. کمبود کلسیم همچنین می تواند باعث ایجاد این زخم ها شود. اما بیش از ایجاد آنها، کمبود کلسیم می تواند وضعیتشان را بدتر کند. تغذیه سالم بهترین راه حل برای چنین سوء تغذیه هایی است.

3.تروما، ضربه و آسیب

وارد شدن هر نوع صدمه ای در دهان می تواند باعث بروز آفت شود. جالب تر آنکه حتی اگر ضربه جزئی باشد باز هم ممکن است چنین زخمی ایجاد شود.

به عنوان مثال آن ها می تواند ناشی از مسواک زدن غیر اصولی باشند.

همچنین، بسیاری از مردم از آسیب های ناشی از تجهیزات دندانپزشکی مانند بریس های ارتودنسی دندان رنج می برند(  اگر هنوز با انواع روش های درمان ارتودنسی دندان آشنا نیستید اینجا کلیک کنید.) .

استفاده از دهان شویه های ساینده یا محصولات خوراکی که می توانند به لایه بیرونی دهان آسیب برسانند نیز می تواند منجر به بروز آفت دهانی شود.

دندان مصنوعی در افرادی که دندان های خود را از داده اند می تواند مقصر بروز چنین مشکلاتی باشد

بیشتر بخوانید :

لمینت دندان چگونه انجام میشود؟

4.میوه ها و سبزیجات

از قضا، برخی از میوه هایی که به دلیل وجود برخی مواد مغذی، بسیار سالم محسوب می شوند، در صورت شکل گیری کوچک ترین وضعیت آفت، نه تنها مفید نیستند که مضر و تشدید کننده تیز هستند.

توت فرنگی، مرکبات، آناناس، انجیر، گوجه فرنگی و سیب از جمله غذاهایی هستند که در صورت ابتلا به زخم های آفت دهان باید از مصرف آنها خودداری شود...

 5.ضعف سیستم ایمنی

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض آفت هستند. یافتن ارتباط خاص سیستم ایمنی با این زخم ها دشوار است، اما این واقعیت که سیستم ایمنی نمی تواند به سرعت از بروز آن جلوگیری کند یا آن ها را سریعتر ترمیم کند، یک دلیل کافی برای در نظر گرفتن ضعف سیتم ایمنی به عنوان مقصر در بروز آفت ها دندانی است.