روش لمینت دندان شامل دو دسته می شود:

  • لمینت کامپوزیتی
  • لمینت سرامیکی

در دو نوع کامپوزیتی و سرامیکی، دندانپزشک باید لمینت دندان با تراش انجام دهد؛ به این دلیل که باید ابتدا دندان ها از یکدیگر فاصله گرفته و با تراش کاری از هم جدا شوند تا بتوان مواد لمینت را روی دندان ها قرار داد.و فرایند اصلاح طرح لبخند اغاز شود.

 روند کار لمینت سرامیکی

در لمینت نوع سرامیکی، لمینت با استفاده از دستگاه های مخصوصی ساخته می شود که ابتدا توسط دندانپزشک تان یک تراش کاری سطحی روی دندان انجام می‌شود و سپس قالب گیری می‌شود و قالب توسط دستگاه های مخصوص لمینت تبدیل به نوع سرامیکی می‌شود.

 مراحل لمینت کامپوزیتی

در لمینت کامپوزیتی هم پزشک مجبور است دندان ها را برای اینکه فاصله از هم ایجاد کند به صورت تک تک تراش داده و لمینت دندان با تراش را انجام دهد. فرق لمینت کامپوزیت با لمینت سرامیکی این است که پزشک تا زمانی که یک دندان را لمینت کامل نکرده نباید به سراغ دندان ‌بعدی برود.

 به این دلیل که لمینت دندان از نوع کامپوزیتی، موادی است که ابتدا دندان ها را به آن آغشته می کنند و سپس با اشعه یو وی uv این مواد روی دندان سفت می شود و به سلیقه بیمار به آن شکل داده می شود؛ ولی در نوع لمینت سرامیکی، ابتدا نوع و شکل لمینت توسط بیمار انتخاب می شود و سپس در لابراتورها و با دستگاه های مخصوص آن را می سازند.

بیشتر بخوانید :

لمینت دندان با تراش چند جلسه طول می کشد؟

همانطور که در مطلب بالا توضیح دادیم لمینت دندان به صورت کامپوزیتی به این دلیل که باید به صورت تک تک روی دندان قرار بگیرد و با اشعه uv سفت شود و بعد شکل داده شود زمان زیادی نمی برد اما برای لمینت سرامیکی حداقل ۲ جلسه زمان لازم است.در جلسه اول برش روی دندان ها ایجاد می شود و دندان‌ها تراش می‌خورند و قالب گیری می‌شوند و قالب برای ساخت لمینت سرامیکی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

بعد از اینکه آزمایشگاه لمینت سرامیکی را آماده کرد برای دندانپزشک ارسال می‌کند و در جلسه دوم لمینت آماده شده، روی دندان ها آزمایش می‌شود. اگر رنگ و شکل آن مناسب باشد و به خوبی روی دندان قرار بگیرد دندانپزشک متخصص شما با چسب مخصوص دائمی لمینت، آنها را روی دندان تان قرار می دهد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد