تغییر رنگ دندان ها علل مختلفی دارد و از برخی مواد غذایی و نوشیدنی گرفته تا بیماری ها و ضربات می توانند موجب تغییر رنگ آن ها شود. سوای از تمام علل لک شدن، زرد شدن یا عوض شدن رنگ دندان ها، مهمترین علتی که باعث می شود دندان ها رنگشان را از دست دهند یا دچار تغییر رنگ شوند خوردن برخی غذاها، خوراکی ها و نوشیدنی ها است. در این مقاله به بررسی مهم ترین مواد غذایی که باعث بد رنگ شدن طرح لبخند ما می شوند پرداخته شده است.( جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع روش های اصلاح طرح لبخند اینجا کلیک کنید.)

قهوه و چای

چای ها مقصر اصلی زرد شدن رنگ دندان هستند. و از آنجا که چای یک ماده رایج در بسیاری از فرهنگ ها است، ممکن است چندین بار در روز خورده شود. نوشیدن چای به میزان بالایی در درازمدت می تواند بزرگترین مقصر زرد شدن دندان ها باشد.

توت ها

اگرچه توت و میوه های مشابه دیگر، مواد مغذی حیاتی بدن ما را تأمین می کنند و منابع سالم ویتامین های طبیعی هستند، اما هنوز هم باید فقط در مقادیر اندازه گیری شده میل شوند.

برخی از میوه ها مانند انواع توت ها دانه های ریزی دارند که می تواند بین دندان ها یا حفره ها و شکستگی های دندانی قرار بگیرند. توت ها، به طور خاص، بسیار اسیدی هستند و می تواند مینای دندان را ضعیف کند.

اسیدی بودن توت ها نه تنها باعث تحلیل مینای دندان می شود که باعث تغییر رنگ دندان ها نیز می شود. بنابراین مصرف توت ها را کاهش داده و حتی الامکان نمونه های سفید مانند توت سفید مصرف کنید. به جای مصرف میوه های رنگدانه دار نیز میوه هایی که رنگ روشن دارند بیشتر مصرف کنید.

نوشابه و نوشیدنی ورزشی به مرور موجب تغییر رنگ دندان می شود

از مدت ها قبل همه میدانیم که نوشیدنی های گازدار با قند بالا آفت صنعت تغذیه و بهداشت دندان هستند. اگرچه به دلیل غلظت الکترولیت ها برخی از نوشیدنی های ورزشی به عنوان ارزش افزوده برای ورزشکاران به بازار عرضه می شود، اما افراد معمولی از مصرف آنها سود زیادی نمی برند.

مقدار قند و اسید موجود در نوشابه ها می تواند به سرعت کالری بی ارزش ارائه داده، دندانها را فرسوده و سطح بالاتری از التهاب را در بدن ایجاد کند. دندان ها نیز به مرور زمان با نوشابه ها نرم و ضعیف می شوند.

شراب قرمز

شرابهای قرمز  به سرعت دندان ها را لکه دار می کنند و می توانند تغییر رنگ دائمی به ویژه نزدیک به خط لثه ایجاد کنند. به جز این مصرف تمام نوشیدنی های الکلی را به شدت محدود کنید تا از تغییر رنگ دندان ها مصون باشید.

سس سویا

اگر طرفدار طعم شور سس سویا هستید، ممکن است نیازمند یک سس جایگزین دیگر باشید. رنگ تیره و اسیدیته سویا این سس را مانند سایر انواع سس ها از جمله ادویه کاری و گوجه فرنگی یک عامل لکه دار قوی می کند و سبب تغییر رنگ دندان می شود. سس های با رنگ روشن تر ، ممکن است گزینه های بهتری برای جایزگینی با

با تغییر رنگ دندان ها چه کنیم؟

دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده است را می توان با کمک فرآیند بلیچینگ دندان سفید کرد. برای اینکه بدانید به چه شکلی تغییر رنگ ناشی از مواد غذایی چگونه با بلیچینگ دندان برطرف می شود حتما به یک کلینیک دندانپزشکی خوب سر بزنید.