امروزه کامپوزیت‌های دندانی یکی از متداول‌ترین مواد مورد استفاده در کلینیک‌ دندانپزشکی هستند که عمدتاً برای بازسازی زیبایی دندان‌های قدامی و همچنین ترمیم دندانهای خلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای رضایت و برطرف ساختن نیازهای خاص هر فرد، انواع مختلفی از کامپوزیت‌ها با ویژگی‌های مختلف در بازار ارائه شده است و گاها ممکن است انتخاب مناسب‌ترین و بهترین کامپوزیت دندان در موارد بالینی، کمی گیج کننده باشد.

کامپوزیت‌ها چه موادی هستند ؟

رایج‌ترین ماده‌ی ترمیمی جهت ترمیم دندان‌های قدامی (جلویی)، کامپوزیت‌ها هستند. کامپوزیتها در حال حاضر موادی هستند که به بهترین شکل هم از نظر زیبایی و هم از نظر دوام خواسته‌ها را برآورده ساخته‌اند و در سال‌های اخیر دائما در حال پیشرفت بوده‌اند و این پیشرفت به حدی رسیده که آن‌ها را بادوام، زیبا و قابل اعتماد نموده است.

طبقه‌بندی کامپوزیت‌ها بر اساس سایز ذرات آن‌ها :

کامپوزیت‌ های میکروفیل

اندازه‌ی ذرات و یا فیلرهای بکاررفته در این کامپوزیت‌ها 0.01 تا 0.1 میکرون است. این نوع از کامپوزیت‌ها دو خصوصیت بارز دارند:

 از استحکام پایین برخوردارندکه مقاومت ضعیف آن‌ها در برابر نیروهای فشاری (نیروهای حاصل از جویدن) می‌شود.

 قابلیت پالیش‌ (جلاپذیری) بالا که سبب ایجاد سطحی صاف و صیقلی می‌گردد.

 موارد کاربرد کامپوزیت میکروفیل

این کامپوزیت‌ها به‌طور انحصاری در دندان‌های قدامی قابل کاربردند، اما فقط در خارجی‌ترین لایه‌ی ترمیم که در تماس با دندان مقابل نباشد. این کامپوزیت‌ها پس از پالیش درخشندگی و زیبایی بسیار مناسبی ایجاد می‌کنند، که از این نقطه‌نظر هم کامپوزیت بسیار مناسبی برای دندان‌های قدامی و درمان‌هایی مانند کامپوزیت ونیر هستند. به دلیل استحکام پایین، کامپوزیت‌های میکروفیل به هیچ عنوان در دندان‌های خلفی قابل کاربرد نیستند.از کامپوزیت‌ های میکروفیل موجود در کشور می‌توان به Renamel Microfill متعلق به کارخانه cosmodent اشاره کرد.

کامپوزیت‌های هیبرید

این کامپوزت‌ها همانطور که از نامشان مشخص است از مخلوطی از ذرات یا فیلرهای با سایزهای مختلف تشکیل شده‌اند.

خصوصیات این کامپوزیت‌ها درست برعکس کامپوزیت‌های میکروفیل است یعنی:

 استحکام بالا و مقاومت مناسب در برابر نیروهای جویدن

 پالیش‌پذیری نه چندان مناسب

 موارد کاربرد کامپوزیت دندان هیبرید

این کامپوزیت‌ها را به طور معمول در تمامی حفرات دندانی می‌توان استفاده کرد، اما در ترمیم پوسیدگی و یا شکستگی دندان‌های خلفی بخصوص زمانی که میزان زیادی از بافت دندانی دچار تخریب شده است، بیشترین کاربرد را دارند.

 کامپوزیت‌های نانوفیل

جدیدترین انواع کامپوزیت‌ها هستند و با هدف ساخت کامپوزیتی که نقاط قوت کامپوزیت‌های قبلی را تواما داشته باشد، تولید شدند. در واقع فلسفه تولید کامپوزیت‌های نانوفیل، تولید کامپوزیتی با قدرت کامپوزیت‌های میکروهیبرید ولی با پالیش‌پذیری کامپوزیت‌های میکروفیل بود. خصوصیات این کامپوزیت‌ها شامل موارد زیر است:

 استحکام مناسب و مقاومت قابل قبول در برابر سایش

 کیفیت زیبایی و پالیش‌پذیری مناسب

موارد کاربرد

استحکام فشاری و مقاومت در برابر شکست این کامپوزیت‌ها تقریبا برابر با کامپوزیت‌های هیبرید است، در نتیجه به راحتی جهت ترمیم دندان‌های خلفی قابل کاربرد هستند و در برابر نیروهای جویدن مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. از طرف دیگر این کامپوزیت‌ها به دلیل گلیز سطحی و پالیش‌پذیری بالا، کیفیتی عالی از زیبایی را ایجاد می‌کنند.

به این دلیل کامپوزیت‌های نانوفیل جهت ترمیم دندان‌های قدامی، بستن فاصله بین دندان‌ها و کامپوزیت ونیر‌ها گزینه‌ای بسیار مناسب خواهند بود.

از کامپوزیت‌های نانوفیل می‌توان به Tetric Evoceram متعلق به برند Ivoclar Vivadent ،Herculite Ultra متعلق به برند Kerr و Z-350 متعلق به برند 3M اشاره کرد.