برای بسیاری از افراد، روند جرمگیری دندان رازآلود و هراس آور است. علت این موضع عدم شناخت و آگاهی از روند تمیز کردن تخصصی دندان ها یا جرمگیری است. در این فرآیند نه تنها سلامت دهان و دندان شما کاملا چک می شود که به صورت حرفه ای و در زمانی کوتاه جرم های روی دندان هایتان زدوده می شود.

ارزیابی و معاینه فیزیکی دهان و دندان

اولین اقدامی که دندانپزشک قبل از شروع جرمگیری دندان انجام می دهد، بررسی وضعیت فعلی دهان شما است. دندانپزشک با استفاده از آینه، دهان شما را ارزیابی می کند تا ببیند آیا موارد نگران کننده ای در خصوص دهان و دندان شما وجود دارد یا خیر.

حتما بخوانید :

هدف از ارزیابی پیدا کردن مشکلات دندانی زیر است:

لکه ها، توده ها یا زخم های دهانی

وجود هر یک از موارد ذکر شده در داخل دهان افراد ممکن نشان دهنده سرطان دهان باشد. در صورت وجود لکه، توده یا زخم دهانی دندانپزشک آن ها را لمس می کند تا نحوه واکنش بیمار نسبت به لمس را ارزیابی کند.

پوسیدگی دندان و حفرات دندانی

اولین و رایج ترین مسئله ای که اکثر دندانپزشکان طی چکاپ دندانپزشکی به دنبال آن هستند، وجود هر نوع پوسیدگی و حفره دندان است. دندان های پوسیده ابتدا باید درمان شوند سپسس فرآیند جرمگیری را آغاز کرد.

مشکلات فکی و  نحوه قرار گرفتن فک ها روی هم

دندانپزشک می کوشد تا نحوه قرار گرفتن دندان ها و فکین روی همدیگر را بررسی کند و با مشاهده بصری مشکلات احتمالی را تشخیص دهد. مشکلات بایت (همپوشانی فکی) می تواند باعث ساییده شدن دندان ها، تحلیل دندان و افزایش احتمال پوسیدگی و بیماری لثه می شود.( جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون عوامل موثر در پوسیدگی دندان کلیک کنید.)

فاصله ضعیف لثه

مسئله مشترک دیگری که دندانپزشک به دنبال آن خواهد بود، بیماری لثه است. فضای بین دندان ها و لثه شما نشان می دهد که آیا ممکن است بیماری پریودنتال وجود داشته باشد یا خیر.

 

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه