در ابتدا دندانپزشک یا جراح درباره نحوه کشیدن دندان با شما صحبت خواهد کرد.  روش های احتمالی، عوارض و نحوه مراقبت های پس از کشیدن دندان مباحثی هستند که حتما توسط دندانپزشک به شما توضیح داده خواهند شد. همچنین دندانپزشک ممکن است درباره موضوعات زیر سوالاتی از شما بپرسد:

سن شما.

شرایط، بیماری و مسائل پزشکی قبلی یا موجود

داروهایی که مصرف می کنید.

هرگونه آلرژی به غذا، دارو یا داروی بیحسی و موضعی

پس از آن، دندانپزشک وضعیت حفره دهان و دندان آسیب دیده شما را بررسی می کند. همچنین، او چند تصویر با کمک اشعه ایکس از دندان آسیب دیده و ساختارهای مجاور  آن تهیه می کند.

حتما بخوانید :

مرحله اول: بی حس کردن محل دندان مورد نظر

قبل از شروع فرآیند، بسته به موقعیت دندان و پیچیدگی های کشیدن دندان، دندانپزشک محل دندان مورد نظر را بیحس می کند. برای اینکار ممکن است از بی حس کننده های موضعی مانند لیدوکایین یا آرتیسین استفاده شود. با این حال اگر بیمار بسیار مضطرب باشد  احتمالا بیهوش خواهد شد.

مرحله دوم: کشیدن دندان

به دو روش می توان دندان ها را کشید. دندان در حالت عادی بدون هیچ تیغ جراحی یا روش تهاجمی و در مدت زمان کم دندان کشیده می شود. اما گاهی ممکن است نیاز باشد تا به روش جراحی دندان در آورده شود.

بسته به اینکه موقعیت دندان کجاست ممکن است فرآیند کمی پیچیده و متفاوت باشد. برای مثال:

اگر دندان قابل مشاهده باشد و تمام تاج آن بیورن از خط لثه باشد، دندانپزشک با کمک الویتور (نوعی وسیله دندانپزشکی) دندان را حرکت داده و بالا می کشد. سپس با کمک یک فورسپس (نوع دیگری از وسایل دندانپزشکی رایج) دندان را با حرکات آرام به جلو عقب شل کرده و کاملا بیرون می کشد.

اگر دندان زیر خط لثه باشد یا تنها بخش کمی از آن بیرون از لثه باشد نحوه کشیدن دندان متفاوت خواهد بود. جراح یا دندانپزشک یک برش با کمک لیزر یا تیغ جراحی بر روی لثه ایجاد می کند تا دندان کاملا در معرض دید قرار بگیرد، ممکن است بخشی از استخوان نگهدارنده دندان در اطراف آن نیز برداشته شود. سپس دندان کشیده می شود.

حتی ممکن است دندان به این راحتی ها بیرون کشیده نشود و نیاز باشد تا چند قطعه شده و سپس هر قطعه از آن بیرون کشیده شود.

سرانجام ، دندانپزشک یک گاز استریل را بر روی محل زخم قرار داده تا خونریزی را متوقف کند. برخی اوقات ممکن است لثه بخیه شود تا خونریزی به حداقل برسد.