دندان‌های شما بطور روزانه کارکردها و فعالیت زیادی انجام می‌دهند که باعث می‌شود مستعد ابتلا به انواع مشکلات باشند. برخی از شایع‌ترین بیماری‌ها و مشکلات مربوط به این بخش از دهان عبارتند از:

حفرات و سوراخ‌ها

حفرات دندان سوراخ های کوچکی هستند که در اثر فعالیت باکتری‌ها و اسیدی شدن محیط دهان بر روی سطح دندان‌ها ایجاد می‌شود. در صورت عدم رسیدگی و درمان، این حفره‌ها  گسترش پیدا کرده و عمیق‌تر می‌شوند تا درنهایت به پالپ دندان نفوذ کنند. سوراخ شدن دندان می‌تواند باعث بروز درد و حساسیت به گرما و سرما شود. در موارد شدیدتر این سوراخ‌ها ممکن است منجر به شکل‌گیری عفونت یا ریزش دندان شوند.

پالپیت

پالپیت به التهاب پالپ دندان‌ ها اشاره دارد، که اغلب به دلیل گسترش حفرات و عمیق تر شدن آن ها رخ می‌دهد. علائم اصلی پالپیت یا التهاب پالپ، درد شدید و حساسیت در دندان آسیب دیده است. این وضعیت می‌تواند درنهایت منجر به عفونت و ایجاد آبسه در ریشه دندان شود.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال گاهی اوقات بیماری لثه نیز خوانده می‌شود. این بیماری در واقع یک عفونت در لثه است. علائم شایع این مشکل شامل موارد زیر می‌شوند:

قرمز شدن، تورم، خونریزی و عقب کشیدن یا بالا رفتن لثه‌ها

  • بد بو شدن دهان
  • درد
  • حساسیت
  • و شل شدن دندان‌ها

استعمال دخانیات، مصرف برخی داروهای خاص و بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به لثه ها را افزایش دهد.

حتما بخوانید :

ارتودنسی دندان

 

مال اکلوژن

مال اکلوژن به عدم هماهنگی و عدم تراز بودن دندان‌ها گفته می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث کراودینگ یا نامرتبی دندان ها، اوربیت و آندربیت شود. مال اکلوژن اغلب ارثی است، اما موارد زیر نیز میتواند باعث این وضعیت شود:

  • مکیدن انگشت شست
  • استفاده طولانی مدت از پستونک یا بطری‌ها
  • از دست دادن دندان و یا عدم خروج دندان از لثه ها
  • و یا لوازم بی کیفیت و نامناسب دندانپزشکی

آبسه (Abscess)

آبسه دندان یک ساختار چرکی ناشی از عفونت باکتریایی است. این ساختار می‌تواند باعث بروز درد دندان شود که در نهایت به فک، گوش یا گردن شما گسترش میابد. علائم دیگر آبسه شامل حساسیت دندان، تب، تورم یا تورم در گونه ها و صورت افراد مبتلا است. اگر فکر می‌کنید آبسه دندان دارید فوراً به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان آبسه، عفونت ناشی از آن می‌تواند به سینوس ها یا مغز افراد گسترش یابد.

فرسایش دندان (Tooth erosion)

فرسایش دندان تجزیه و از بین رفتن مینای دندان ناشی از تاثیر اسید یا اصطکاک است. غذاهای و نوشیدنی‌ها اسیدی باعث ایجاد درجات مختلفی از فرسایش دندان می‌شوند. برخی از مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس اسید از معده به مری و دهان نیز می تواند باعث بروز درجاتی از فرسایش شود. علاوه بر این، خشکی طولانی مدت دهان نیز می‌تواند باعث اصطکاک شود و منجر به فرسایش دندان شود. علائم رایج فرسایش دندان شامل درد، حساسیت و تغییر رنگ است.

رفرنس : کلینیک دندانپزشکی ایده آل