بطور کلی دوران حاملگی را که تقریباً نه ماه است به سه دوره سه ماهه تقسیم می‌کنند، سه ماهه اول، دوم و سوم. زمانهای مناسب جهت مراجعه به دندانپزشک شامل دو بار در سه ماهه اول، حداقل یکبار در سه ماهه دوم و یکبار در سه ماهه سوم است. در طول این دوره تغییرات مختلفی در بدن مادر و جنین ایجاد می‌شود.

سه ماهه اول

بافت های مختلف بدن جنین در این دوره تشکیل می‌شود و جنین به مواد و تحریکات مختلف بسیار حساس است و احتمال سقط جنین زیاد است. همچنین در این دوره مادر از کسالتهایی چون تهوع و استفراغ صبحگاهی، بی‌میلی به غذا و تغییرات قلبی و عروقی رنج می‌برد. بنابراین بهتر است درمان های دندانپزشکی طولانی مدت در این دوره انجام نشود.

در ویزیت اول ، دندان های مادر معاینه و رادیوگرافی های دندانی که قبل از بارداری گرفته شده‌اند بررسی می‌شود و دندان هایی که قبل از زایمان ممکن است برای مادر مشکل ایجاد کند معین می‌شود و جهت ترمیم آنها در سه ماهه دوم حاملگی به بیمار نوبت داده می‌شود. همچنین چگونگی مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان به مادران باردار آموزش داده می‌شود. ملاقات دوم سه ماهه اول جهت ارزیابی رعایت بهداشت دهان توسط مادران باردار است. تغییرات بافتهای لثه در اثر هورمونها بررسی می‌شود و دستورات بهداشتی لازم داده می‌شود.

حتما بخوانید :

سه ماهه دوم

این دوره بهترین زمان جهت انجام درمانهای دندانپزشکی است چون بافتهای مختلف بدن جنین تشکیل شده‌اند و در حال رشد و تکامل هستند. هم چنین حالت کسالت و تهوع ابتدای حاملگی تا حدودی برطرف شده است. مادران باردار معمولاً راحت تر از سه ماهه اول می‌توانند در وضعیت مناسب روی یونیت دندانپزشکی قرار گیرند. در این دوره می‌توان تمام درمانهای دندانی لازم را انجام داد. استفاده از بی حس کننده موضعی مانعی ندارد . همچنین در صورت لزوم دندانپزشک ممکن است بعد از درمان، آنتی‌بیوتیک یا مسکن تجویز کند که استفاده از آنها بدون مشکل است. باید توجه داشت که درمان دندانهایی که قبل از زایمان برای مادران باردار مشکلی ایجاد نمی‌کنند، باید به بعد از زایمان موکول شود.

سه ماهه سوم

در این دوره رشد و تکامل جنین ادامه دارد و سرعت آن بیشتر از شش ماهه اول حاملگی است. مادران باردار به دلیل افزایش وزن جنین نمی‌توانند مدت زیادی را در حالت خوابیده به پشت روی یونیت دندانپزشکی تحمل کنند. بنابراین بهتر است فقط درمان های کوتاه مدت و اورژانسی در این دوره انجام شود. همچنین در ملاقات دندانپزشکی این دوره نکات لازم در مورد چگونگی رویش دندان های نوزاد، مراقبتهای منزل و زمان مراجعه جهت معاینه دندانپزشکی نوزاد توصیه خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات دندانپزشکی در زمان بارداری اینجا کلیک کنید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد