هر دهان و دندانی ویژگی‌های خاصی دارد و درک این ویژگی‌ها می‌تواند به ارائه خدمات دندانپزشکی زیبایی مناسب به هر فرد کمک کند. معمولاً، اصلاح لبخند لثه ای و اصلاح طرح لبخند دارای متد متعددی است و این فرایند می‌تواند ترکیبی از روش‌های زیر باشد که تشخیص  و روند کار به عهده متخصص  ترمیمی و زیبایی دندان  است:

۱) باندینگ دندان

باندینگ دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی مطمئن و بی‌خطر است که برای بهبود ظاهر خراشیده، ترک خورده یا تغییر رنگ داده دندان‌ها به منظور اصلاح طرح لبخند استفاده می شود. از این روش می‌توان برای حذف فضاهای خالی بین دندان ها و نیز تغییر اندازه یا شکل دندان استفاده کرد. این روش در زمان کم و کمتر از یک ساعت امکان پذیر است. در باندینگ دندان می توان از بهترین رنگی که با دندان فرد مطابقت دارد برای تغییر رنگ دندان استفاده کرد.

۲) سفید کردن دندان

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان یکی از روش های متداول  برای اصلاح طرح لبخند است که برای افرادی که به دنبال داشتن لبخند زیبا با صرف زمان بسیار کم هستند، مناسب است. در این حالت بیماران می توانند فرآیند سفید شدن دندان را در مطب دندان پزشک یا در خانه انجام دهند. هر دو حالت این روش درمانی بسیار متداول است و می تواند نتایج فوق العاده در کوتاه مدت برای اصلاح طرح لبخند به همراه داشته باشد.

۳) ونیر پرسلاین یا لمینت دندان

ونیر پرسلاین که در اصلاح لامینت یا لمینت دندان نیز نامیده می‌شود نیز قابلیت اصلاح تعدادی از مشکلات و ترمیم زیبایی دندان برای اصلاح طرح لبخند را دارد. این نوع روکش بر روی دندان ها قرار می گیرد و به این ترتیب مشکلات ظاهری آنها همچون خراشیدگی، کجی، و تغییر رنگ را پنهان می کند. فقط در طول دو جلسه درمانی، لمینت دندان می تواند به شما یک لبخند حیرت انگیز هدیه دهد.

4) بریس‌های ارتودنسی

دو سیستم ارتودنسی (بریس های نامرئی و بریس های شفاف سرامیکی) وجود دارد که با استفاده از یک سری بریس‌های شفاف پلاستیکی، با احتیاط و به آرامی دندان‌های شما را صاف و مرتب می‌سازد.

5) کاشت دندان

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید، کاشت دندان و ایمپلنت را به شما توصیه می کنیم و توصیه می شود برای این منظور از یک انکور برجسته برای روکش دندانی یا بریج (پل دندان) استفاده  شود.

هزینه اصلاح طرح لبخند

مدت درمان و هزینه طرح لبخند دندان به دندان پزشک، نوع بیمه درمانی، وضعیت بهداشتی دندان و میزان اصلاح بستگی دارد. هر چقدر برای داشتن لبخند زیبا به درمان پیچیده تری نیاز باشد قیمت و هزینه درمان طراحی لبخند نیز افزایش می یابد. در هنگام مشاوره، دندانپزشک زیبایی تمامی این عوامل را در نظر خواهد گرفت و طرح لبخند ویژه ای را با قیمت و دستمزد مورد نظرش پیشنهاد خواهد کرد . البته عرفا در این رابطه دستمزد بصورت واحدی اعلام میشود و پزشکان زیبایی دندان به ازای هر واحد مبلغی را اعلام مینمایند .