ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت( Composite veneers) موادی هستند که روی دندان قرار می گیرندو با تغییر در رنگ, اندازه, ترتیب دندان ها زیبایی فرد را افزایش می دهند.

ونیر های کامپوزیتی در مواقعی که بیمار تمایل به ارتودنسی ندارد بهترین گزینه می باشد . استفاده از این روش که به روش مستقیم معروف است بسیار مقرون بصرفه می باشد. چرا که با قرار گرفتن برروی دندان جلوه ای خاص در دندان های ایجاد می کند. مواد ونیر کامپوزیت از لحاظ قیمتی مقرون بصرفه تر از پرسلن ونیر ها هستند چرا که دندان پزشک خود به صورت مستقیم با مواد ونیر کامپوزیت کار می کند و برخلاف پرسلن ها مواد در لابراتور ساخته نمی شود .

ونیر پرسلن

روش دیگری که برای اصلاح خط لبخند داریم استفاده از روش لمینیت دندان یا ونیر پرسلن می باشد که در دندانپزشکی زیبایی استفاده می شود . جنس این مواد معمولا سرامیکی می باشد و دوام بیشتری از ونیر کامپوزیت ها دارند ولی دارای معایبی هم می باشند. دندانپزشک برای قرار دادن این مواد بر روی دندان شما قالبی از دندان های شما تهیه می کند و قالب را به لابراتوار می فرستند در نتیجه طول دوره درمان طولانی تر می شود . عیب بزرگ این درمان تراش دندان هاست ، علاوه بر اینکه در صورت آسیب پرسلن ها , پرسلن ها باید تعویض گردد و بر خلاف کامپوزیت ها امکان ترمیم آن ها وجود ندارد.

  موارد استفاده از ونیر کامپوزیت و پرسلن

استفاده از ونیر در موارد بسیاری ممکن است سودمند باشد که عبارت است از:

- اصلاح فضای بین دندان ها

- ترمیم دندان های شکسته

- بد رنگی دندان

- منظم کردن دندان

تفاوت ونیر کامپوزیت و ونیر پرسلن

ونیر کامپوزیت در مطب دندان پزشکی و توسط خود دندان پزشک ساخته می شود در حالی که ونیر پرسلن بعد از قالب گیری از دندان های فرد قالب به آزمایشگاه فرستاده می شود. در نتیجه هم از نظر زمانی طول درمان هنگام استفاده از ونیر پرسلن افزایش می یابد علاوه بر اینکه نتیجه مثبتی نیز در بر نخواهد داشت.

- اگر به هر دلیلی آسیبی به ونیر ها وارد شود ونیر کامپوزیت قابل ترمیم می باشد در حالی که ونیر پرسلن قابل ترمیم نبوده و باید تعویض گردد.

- استفاده از ونیر پرسلن معمولا هزینه بیشتری نسبت به ونیر کامپوزیت دارد.

- در استفاده از ونیر کامپوزیت تراشی بر روی سطح دندان ایجاد نمی شود و دندان ها تراش نمی خورند درحالی که در ونیر پرسلن دندان ها تراش می خورند

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون کامپوزیت های دندان اینجا کلیک کنید.