پروتز دندان چهار نوع می باشد که هر کدام می تواند جایگزینی برای دندان های از دست رفته باشد.در اینجا به بررسی انواع پروتز دندان و مزایا و معایب هر کدام می پردازیم.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان نوعی پرتز دندان ثابت است که به صورت جراحی داخل استخوان فک کاشته میشود. ایمپلنت های دندانی در اصل مهمترین و بهترین روش جایگزین دندان هستند که هرچند هزینه زیادی دارند اما به صروت گسترده در سراسر جهان توسط افراد پیر و جوان مورد استفاده قرار میگیرند. ایمپلنت ها ماندگاری زیادی دارند و ظاهری طبیعی به  لبخند شما میدهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون ایمپلنت دندان کلیک کنید.

تاج دندانپزشکی

از تاج یا روکش دندان برای ترمیم یک دندان که در اثر پوسیدگی یا آسیب دیدگی به خطر افتاده است استفاده میشود. روکش دندان در واقع نقش محافظ دندان هستند که مانع از مرگ و از بین رفتن کامل دندان ها میشوند. برای استفاده از تاج دندان بخش زیادی از مینای دندان را تراش میدهند سپس با کمک سمنت و چسپ مخصوصی به دندان آماده شده متصل میشود.

روکش دندان اگر همراه با ایمپلنت دندان بکار برده شوند جزء مهمترین اجزای یک واحد ایمپلنت دندان به شمار میروند. روکش ها بالای اباتمنت سوار میشوند و نقس تاج دندانی شما را ایفا میکنند.

بریج یا پل دندانپزشکی

برای پر کردن چجای خالی ندین دندان از دست رفته که در مجاورت یکدیگر قرار دارند از پل های دندانپزشکی استفاده می شود. یک پل یا بریج دندان شامل یک یا چند پانتیک یا دندان کاذب، ایمپلنت یا اتصالات فلزی است. چندین نوع پل دندانپزشکی وجود دارد که همه آن ها جزء پروتز دندان ثابت دسته بندی میشوند.

  • بریج کانتی لِور
  • بریج مریلند
  • بریج سنتی
  • بریج کامپوزیت
  • بریج بر پایه ایمپلنت

دنتچرز یا دندان مصنوعی

دندان مصنوعی مجموعه هایی از دندانهای ساخته شده از روی دندان های واثعی خودمان  است که روی لثه های قوس فکی بالا و پایین سوار میشود. دندان های مصنوعی دو دسته هستند. یک دسته ثابت و دیگری متحرک. هر دو دسته ثابت و متحرک خودشان به دو نوع کامل و پارسیل تقسیم بندی میشوند.

دندان مصنوعی متحرک

دندان مصنوعی متحرک را میتوان به راحتی از دهان خارج کرد و هر زمان که لازم بود آن ها را روی لثه ها سوار کرد. پروتر پارسیلی چون دندان مصنوعی به راحتی روی لثه ها حرکت میکند و احتمال افتادن آن زیاد است. همچنین استفاده از این دندان های مصنوعی باعث ایجاد ناراحتی در لثه میشود. پروتز متحرک دندان را باید قبل از خوابیدن از دهان خارج کرده و در داخل آب قرار داد.

دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت نیز همانطور که از نامش پیدا است به لثه ها یا دندان های مجاور ثابت میشوند و قابل جابجا شدن نیستند مگر توسط متخصص پروتز. یک دست پروتز کامل ثابت معمولا بر پایه ایمپلنت است. یعنی ابتدا 2، 4 یا 6 ایمپلنت در فک کاشته میشود و سپس دندان مصنوعی به آن ها متصل میشود. دندان مصنوعی یا پروتز پارسیل ثابت نیز به دندان های مجاور متصل میشود و مانند دندان های طبیعی خودتان است.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا دنتال