یکی از سطوح دندان‌ها که به‌شدت در معرض پوسیدگی قرار دارد، سطح جونده دندانهاست. سطوح جونده دندان‌های عقبی یا همان سطوحی که غذا بین آنها جویده و له می‌شود، به‌دلیل داشتن شیارهای فراوان نواحی بسیار مستعدی برای پوسیدگی محسوب می‌شوند. یکراه پیشگیری از ایجاد پوسیدگی در این دندان‌ها، استفاده از تکنیکی به نام فیشور سیلانت است. سیلانت‌ها موادی هستند که به‌صورت یک لایه نازک درون شیارهای سطح جونده دندان‌های آسیای دائمی بچه‌ها قرار می‌گیرند و به کمک آنها این شیارها صاف می‌شوند .با صاف شدن شیارهای دندان، از گیر کردن مواد غذایی بین این دندان‌ها کاسته شده و احتمال پوسیدگی آنها کاهش می‌یابد.

در سطح جونده دندان های آسیای کودکان شیار های ریز ودرشتی  وجود دارد که به وسیله آنها عمل آسیاب کردن مواد غذایی صورت می گیرد .

این شیار ها گاهی از حد معمول باریکتر وعمیق تر است بطوری که الیاف مسواک نمی تواند به عمق آن شیار ها دسترسی پیدا کند و مانده مواد غذایی ومیکروبها در داخل شیار ها باقی مانده و باعث فساد مواد غذایی شده و سبب پوسیدگی   دندان های آسیای کودکان می شود .

فیشور سیلانت راهی است برای کم عمق کردن شیارهای عمیق دندان های آسیای کودکان .در این روش دندانپزشک بدون تراش و ماده ترمیم دندان ، دندان  را مانند چسب روی دندان می گذارد مواد فیشور سیلانت روی دندان های عقبی کودک شیار های عمیق را کم عمق می کند تا با مسواک زدن همه سطوح دندان به راحتی تمیز شوند .

بهترین زمان برای انجام فیشور سیلانت کودکان چه موقع است ؟

به محض رویش دندان های آسیا و قبل از خراب شدن آنها

آیا فیشور سیلانت تراپی درد هم دارد ؟

خیر فیشور سیلانت بدون درد است و نیاز به تزریق ماده بی حس کننده ندارد .

فیشور سیلانت تراپی می تواند تا  60 تا 70 درصد از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کند .

دندان هایی که فیشور سلاینت تراپی شده اند باید هر شش ماه یکبار توسط دندانپزشک چک شوند .

منبع : کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان

رفرنس : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد