همانطور که در مطالب قبلی اشاره شد بسیاری از افراد برای حل مشکلات دهان و دندان خود می‌توانند روی ایمپلنت حساب کنند که این به دلیل وجود مزایای بسیار ایمپلنت است که چند مورد از آن به شرح زیر می‌باشد:

ایمپلنت غذا خوردن را ساده‌تر می‌کند

بر خلاف سایر گزینه‌های درمانی دندانپزشکی، ایمپلنت کاری می‌کند که شما بتوانید از تجربه بسیار طبیعی و رضایت‌بخش جویدن لذت ببرید. شما مجبور نیستید در هنگام غذا خوردن مراعات‌های خاصی انجام دهید. در حالی که پروتزها و دندان مصنوعی‌های سنتی اغلب در دهان می‌لغزند و بدین صورت لذت بردن از جویدن را دشوار می‌کنند. اما عملکرد ایمپلنت‌ها مانند دندان‌های طبیعی است و به افراد اجازه می‌دهند تمام غذاهای مورد علاقه خود را بدون هیچ گونه تلاش اضافی یا احساس درد بخورند.در مورد ایمپلنت‌ها حساسیت دندان‌ها، و نیرویی است که می‌توانید در هنگام خوردن و گاز گرفتن وارد کنید تقریبا همانند فردی است که تمامی دندان‌هایش طبیعی است. ایمپلنت قطعا باعث می‌شود که نیروی گاز گرفتن و جویدن غذاها بیشتر از فشاری باشد که فردی با دندان مصنوعی‌های سنتی می‌تواند اعمال کند.

ایمپلنت جایگزینی ریشه‌ دندان‌های از دست رفته می‌شود

هنگامی که یک دندان را از دست بدهید، جایی که ریشه در آن قرار داشت خالی می‌ماند. متأسفانه، اکثر گزینه‌های جایگزین کردن دندان فقط روی جایگزین کردن تاج دندان  تمرکز دارد. ایمپلنت دندان  قسمت‌هایی از دندان که دیده نمی‌شوند - یعنی ریشه‌ها و یا سطوح زیرین را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.ریشه دندان‌ها به فک متصلند، به همین دلیل است که می‌توانند دندان را در جای خود نگه دارند - مثل ریشه‌های یک درخت. ایمپلنت‌ها طوری در دهان قرار داده می‌شوند که به استخوان متصل می‌شوند، طوری که انگار ریشه دندان در فک وجود دارد. این مساله فک را تحریک کرده و باعث می‌شود بافت جدیدی در اطراف ایمپلنت به وجود بیاید و در نتیجه پیوند طبیعی بین استخوان و فلز ایجاد می‌شود. بدون وجود ایمپلنت در موقعیت ریشه دندان، به تدریج استخوان فک حجم و چگالی خود را در طول زمان از دست خواهد داد.

ایمپلنت‌ها می‌توانند به محافظت از دندان‌های سالم کمک کنند

هنگامی که یکی از دندان‌های خود را از دست بدهید، یکی از روش‌های جایگزین کردن آن دندان که بطور گسترده‌ای استفاده می‌شود بریج کردن دندان است. در اغلب موارد در این روش، برای این که تعادل مناسبی بین بریج و دندان‌های دیگر ایجاد شود، بخش‌هایی از دندان‌های مجاور سالم برش و تراش داده می‌شوند. اما امروزه با کمک روش ایمپلنت‌ دندان، می‌‌توانید روی خود ایمپلنت تاج و یا بریج را قرار دهید و نیازی به تراش دادن یا اسیب رساندن به دندان‌های دیگر به خاطر وضعیت و مشکل یک دندان نیست. با ایمپلنت دندان، دندان‌های سالم، از انجا که دستکاری نمی‌شوند، سالم باقی می‌مانند و درعین حال، پایه ای در استخوان فک برای پشتیبانی از هر پروتز دندانی که قرار است آن را به دهان خود اضافه کنید، ایجاد شده و ان را محکم در جای خود نگه می‌دارد.