افرادی که برای منظم کردن دندان ها به کلینیک  دندانپزشکی مراجعه می کنند صرف نظر از اینکه روش درمانشان به چه شکل است، از آغاز تا انتها 7 مرحله اصلی را طی می کنند. این مراحل در تمامی مراجعان ما مشترک است اما برخی از مراجعان ممکن است چند مرحله اضافه را طی کنند که توضیحات این مراحل توسط متخصصان ارتودنسی دندان ما به طور کامل و با جزئیات به آن ها ارائه خواهد شد.

گام نخست: معاینه و ارزیابی تخصصی + مشاوره

در این مرحله متخصصین ارتودنسی دنیا دنتال دهان و دندان مراجع را به صورت تخصصی معاینه و چک می کنند. تمام سوابق دندانپزشکی از مراجع پرسیده می شود. برای اغلب مراجعان ممکن است نیاز باشد که با کمک اشعه ایکس از دهان، فک و دندان های آن ها تصاویری گرفته شود تا وضعیت کامل شخص مشخص شود.

در این جلسه (که رایگان است) انتظارات مراجعان بررسی می شود و متخصصین ما در خصوص روش های درمان، نحوه پیشرفت نتایج، حصول نتایج، شرایط و خلاصه تمامی نکات با مراجعان صحبت خواهند کرد.

زمانی که همه چیز برای مراجع توضیح داده شد و به تمامی سوالات و ابهامات او پاسخ داده شد می توانیم وارد گام بعدی شویم و اقدامات لازم برای آغاز درمان ارتودنسی دندان را شروع کنیم.

گام دوم: انجام برخی پروسه های دندانپزشکی در صورت نیاز

طی جلسه اول اگر متخصص ارتودنسی متوجه شود مراجع مشکل خاصی در دهان و دندان دارد، بیمار را به دندانپزشک ارجاع می هد. پوسیدگی شدید دندان، بیماری لثه، شکستگی دندان، وجود زخم باز در دهان و … همگی مشکلاتی هستند که با وجود آن ها امکان آغاز درمان وجود ندارد زیرا اگر با این شرایط درمان ارتودنسی دندان شروع شود ممکن است مراجع طول دوره درمان سخت و غیرقابل تحملی را تجربه کند.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی دندان

گام سوم: آماده سازی دستگاه های ارتودنسی

بسته به اینکه مشکل مراجع چیست (و شدت آن تا چه حد است) و اینکه سن او در چه محدوده ای قرار دارد، نوع روش یا دستگاه های ارتودنسی بکار رفته برای او متفاوت خواهد بود.

ما برای مراجعانی که مشکل ارتودنسی جزئی تا متوسطی دارند گزینه ارتودنسی متحرک دندان را داریم که در آن از پلاک های شفاف که به صورت قالب دندانی هستند برای منظم کردن دندان ها استفاده می کنیم. و برای مراجعانی که مشکلات دندانی و فکی متوسط تا شدیدی دارند از بریس ارتودنسی ثابت استفاده می کنیم.

گام چهارم: نصب بریس و سایر دستگاه های مورد نیاز ارتودنسی

در این گام دستگاه های آماده شده توسط متخصصان دنیا دنتال برای مراجع نصب می شود. اگر روش درمان ارتودنسی ثابت باشد، ابتدا متخصص سطح دندان ها را تمیز کرده و سپس آن ها را خشک می کند.

سپس برای ارتودنسی ثابت، یک چسب و ماده مخصوصی بر سطح دندان میچسپاند تا بتواند براکت ها را به دندان ها متصل کند. بعد از اینکه تمامی براکت ها متصل شد سیم ارتودنسی از بین براکت ها عبورد داده می شود و مقدار نیرویی که برای صاف شدن دندان ها لازم است به براکت ها و از آنجا به دندان ها وارد می شود.

اگر ارتودنسی نامرئی یا متحرک باشد، متخصص پلاک ها را به مراجع می دهد و روش استفاده از آن ها را به صورت کامل آموزش می دهد. این دستگاه نیاز به نصب توسط متخصص ندارند و شخص باید خودش آن ها را قرار دهد و هر زمانی که قصد خوردن و یا مسواک زدن داشت آن ها را بردارد.

گام پنجم: چکاپ مستمر و جلسات دوره ای تنظیم دستگاه ها

نصب دستگاه ها تنها در یک جلسه انجام می شود و بسته به نوع و شدت ناهنجاری از 4 ماه تا 1.5 سال ممکن است نیاز باشد دستگاه ها به دندان ها متصل باشند. بیماران باید در این مدت زمان به صورت منظم بسته به نوع درمان هرچند هفته یکبار به دنیا دنتال مراجعه کنند تا توسط متخصص معاینه شده و دستگاه ها تنظیم شوند.

گام ششم: برداشتن دستگاه ها و اتمام درمان

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی دندان، اکنون نوبت به برداشتن دستگاه ها می سد. به برداشتن آن ها دیباند گفته می شود یعنی از براکت ها را از دندان جدا می کنیم. برای اینکار تمام اتصالات شامل سیم برداشته شده و سپس براکت ها از سطح دندان جدا می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون ارتودنسی دندان خود می توانید به سایت دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در تهران مراجعه کنید.