ترمیم قدامی و خلفی همرنگ دندان

پوسیدگی دندان یکی‌ از بیماری های‌ رایج دهان و دندان می باشد که‌ بایستی درمان شود، چرا‌ که عدم درمان پوسیدگی دندان منجر به‌ گسترش پوسیدگی دندان و حتی از دست دادن دندان خواهد شد. تا سالهای اخیر برای درمان پوسیدگی دندان از آمالگام بعنوان ماده مستحکم اما تیره رنگ استفاده می شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بیشتر از مواد کامپوزیتی یا فیشور سیلانت ها و لیزر دندان استفاده می شود و بیشتر افراد ترجیح می دهند، دندان هایی یکدست ( همرنگی مواد و دندان ) داشته باشند، بنابراین استفاده بیشتر از مواد همرنگ دندان رایج شده‌ است.

ترمیم دندان همرنگ با فیشورسیلانت

فیشورسیلانت مواد همرنگ دندان است‌ که‌ برای پرکردن دندان و محدود کردن سطحی پوسیدگی دندان کاربرد دارد. فیشورسیلانت سبب جلوگیری‌ از رشد پوسیدگی دندان می شود. عموماً از فیشورسیلانت ها برای دندان 6 و بعضاً دندان های e‌ و d‌ استفاده می شوند. فیشورسیلانت ها‌ با پرکردن سطح جونده و شیارهای دندان های‌ مذکور (که منبع تجمع مواد غذایی و فعالیت میکروبی‌هستند)، از ادامه و گسترش پوسیدگی جلوگیری می کنند .با توجه‌ به ماندگاری 3-4 ساله فیشورسیلانت ها، بهترین‌ زمان استفاده‌ از فیشورسیلانت قبل‌ از پوسیده‌ شدن دندان است‌ که‌ در کودکان و نوجوانان نیز می توان‌ از این مواد همرنگ دندان استفاده‌ نمود.

مزایای استفاده از فیشورسیلانت

جلوگیری از پوسیدگی دندان

قابلیت استفاده هم‌ برای دندان های‌ شیری و هم دندان های‌ دائمی

مدت زمان کوتاه انجام و اجرا و درد بسیار کم

عدم نیاز به بی حسی

ترمیم همرنگ دندان

بیشتر بخواتنید :

ترمیم همرنگ دندان با مواد کامپوزیت

کامپوزیت  دندان بعنوان مواد همرنگ دندان با قابلیت پرکنندگی، جایگزین بخش های از دست رفته دندان می شود. این مواد به لحاظ ظاهری و مشخصات فیزیکی با ساختار اصلی دندان مطابقت داشته، بطوریکه دندان ترمیم شده‌ در نهایت از استحکام کافی و زیبایی برخوردار می شود.

مزایای استفاده از مواد کامپوزیت

پر کردن دندان با استفاده از این مواد، مقاومت بالایی دارند و از نظر زیبایی بسیار مورد پسند بیماران قرار می گیرند. خصوصا اگر دندان های جلویی نیاز به ترمیم و پر کردن داشته باشند، همواره از مواد کامپوزیتی استفاده می گردد.

این مواد سبب تقویت بافت باقی مانده دندان می شوند.

سبب حفظ حداکثر مقدار دندان می گردند.

منبع : تاج دنتال