ارتودنسی دندان

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که ارتودنسی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ارتودنسی یکی از رشته‌های تخصصی در دندان پزشکی برای ردیف کردن دندان و ناهنجاری‌های فک است. ارتودنسی از دو واژه "ارتو" به معنی راست و درست و "ادوس" به معنای دندان تشکیل شد. در ادامه مطلب ارتودنسی چیست باید ذکر کنیم که ارتودنسی با نظم بخشیدن دندان‌ها و برطرف کردن مشکلات فک می‌تواند به شما کمک کند تا با کیفیت بهتری غذا بخورید و لبخندی زیبا را میهمان همیشگی دندان هایتان کنید.

زمان طلایی و دوره درمان ارتودنسی دندان

براساس مقاله ارتودنسی چیست باید بدانید که بهترین زمان برای انجام ارتودنسی هنگام رشد ساختمان‌های صورت بوده که این بازه سنی در دختران قبل از ۱۳ سالگی و پسران قبل از ۱۵ سالگی است و اگر این زمان از دست برود، برای تصحیح به زمان و انرژی بیشتری نیاز است. مدت زمان ارتودنسی دندان معمولا در حدود یک سال و نیم تا دو سال بوده که این بازه زمانی نسبت به سن افراد و نحوه قرار گیری دندان‌ها ممکن است، تغییر کند.

روش‌های انجام ارتودنسی

ارتودنسی دندان بنا به تشخیص متخصص ارتودنسی  به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی فانکشنال، روش‌هایی هستند که در ادامه مطلب ارتودنسی چیست، به صورت خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایج‌ترین نوع ارتودنسی بوده که شامل نوار، سیم و براکت هاست. در این روش درمان که حدودا در طول یک ماه به اندازه یک میلیمتر دندان‌ها حرکت می‌کنند، براکت‌ها بر روی دندان‌ها چسبانده شده و یک سیم از میان آن‌ها عبور می‌کند که به کمک کش‌های سفید یا رنگی به براکت‌ها متصل می‌شود. امکان استفاده از ارتودنسی ثابت به شرط سلامت لثه و بافت‌های نگه دارنده، در هر سنی امکان پذیر است، اما طول درمان که متوسط آن دو سال بوده، در سنین بالا طولانی‌تر می‌شود.

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک؛ قالبی از فک بالا و پایین گرفته و پلاک‌ها ساخته می‌شود. این روش برای افراد کم سن و سال مناسب‌تر است زیرا، علاوه بر مشکلات دندانی می‌تواند ناهنجار‌های استخوانی فک را نیز برطرف کند و بیمار این امکان را دارد تا زمان خوردن غذا، ارتودنسی را دربیاورد و بعد از مسواک و نخ دندان دوباره در دهان بگذارد.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی نوعی دیگر از روش‌های ارتودنسی است که در آن یک سری قالب‌های پلاستیکی شفاف از دندان‌های بیمار تهیه می‌شود که هر دو هفته یکبار باید تعویض شوند. این قالب‌ها نیروی ثابتی را به دندان وارد می‌کنند.

هزینه ارتودنسی

همانطور که در قسمت‌های قبل عنوان کردیم، هزینه ارتودنسی به عوامل متعددی از جمله نوع درمان، مدت زمان، مهارت دندانپزشک، ساختار فک، جنس لثه و. بستگی دارد.

منبع : مجله ارتودنسی دندان