کدام روش جایگزینی دندان برای تک دندان از دست رفته بهتر است ؟ بریج یا کاشت ایمپلنت ؟

بهتر است مقایسه ای بین ایمپلنت و بریج انجام دهیم تا بدانیم کدام طرح درمان مناسب جایگزینی تک دندان کشیده شده میباشد .

در درمان بریج دو دندان کناری تک دندان کشیده شده که حتی ممکن است سالم هم باشند تراشیده شده پس آسیب میبینند.

در بریج نیرویی که قرار است به دندان جایگزین شده ی تک دندان کشیده شده وارد شود به دو دندان کناری وارد میشود که به دلیل تحمل نیروی بیشتر طول عمر دندان های کناری کم میشود .

مهم ترین عامل که اهمیت جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت به جای بریج دندانی را به خوبی نشان میدهد این است که استخوان ناحیه ای که دندان خارج شده از نه ماه بعد از خارج شدن دندان شروع میکند به تحلیل رفتن.

در درمان ایمپلنت ما موضوع تحلیل استخوان فک را نداریم به محض کاشت ایمپلنت به جای دندان خارج شده از فک استخوان فک حفظ میشود که موضوع خیلی مهمی است .

امروزه در دندانپزشکی استخوان فک مهم تر از دندان است زیرا اگر دندان نداشته باشیم ولی استخوان فک مناسبی داشته باشیم میتوان جای خالی دندان را به راحتی با ایمپلنت جایگزین کنیم .

نکته بعدی در درمان ایمپلنت این است که ایمپلنت جایگزین ریشه دندان کشیده شده یا از دست رفته میشود یعنی دندان را از نو داریم .

پس قطعا درمان ایمپلنت نسبت به بریج ارجحیت دارد .

حال سوالی که بعد از یافتن اینکه ایمپلنت بهترین جایگزین برای دندان کشیده شده می باشد این است که کاشت ایمپلنت نیاز به جراحی دارد و جراحی ایمپلنت درد دارد یا اینکه درمان ایمپلنت زمانبر می باشد و هزینه ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان کشیده شده بیشتر است . این مسائل مربوط به درمان ایمپلنت را چه کنیم ؟

ایمپلنت امروزه ساده ترین درمان دندانپزشکی است . متخصص ایمپلنت در کمتر از 5 دقیقه یک واحد ایمپلنت را از ابتدا که لثه را برش دهد تا انتها که بخیه کند در استخوان فک بیمار قرار میدهد بدون کوچکترین درد و خونریزی .

در مورد هزینه ایمپلنت نیز باید گفت که هزینه درمان ایمپلنت در طول درمان ایمپلنت قابل پرداخت میباشد . که این هزینه در مقایسه با فواید ایمپلنت معقولانه به نظر میرسد .

پس میتوان یک تک دندان از دست رفته را با ایمپلنت در 5 دقیقه جایگزین نمود .

اما برای جایگزین کردن دو دندان کشیده شده یا سه دندان کشیده شده چه طرح درمانی بر پایه ی ایمپلنت پیشنهاد میشود ؟

آیا در دو دندان کشیده شده میتوان از یک پایه ایمپلنت و دو روکش استفاده کرد ؟ یا در جایگزینی سه دندان از دست رفته ارزان ترین طرح درمان ایمپلنت چیست ؟

برای دو دندان کشیده شده نمیتوان از یک پایه ایمپلنت و دو روکش استفاده کرد و باید به جای هر دندان یک فیکسچر ایمپلنت در استخوان فک قرار داده شود .

در جایگزینی سه دندان کشیده شده میتوان از دو پایه ایمپلنت به همراه سه روکش ایمپلنت استفاده کرد تا در هزینه ایمپلنت و طرح درمان صرفه جویی شود .