ایجاد فضایی ایمن و حفظ سلامت کودکان از بزرگ‌ترین دغدغه‌های والدین به شمار می‌رود. رعایت اصول ایمنی در هنگام انجام عملیات دندانپزشکی هم از این قاعده مستثنا نیست. احتمال دارد که دندانپزشکان برای انجام عملیات طولانی مدت و پیچیده دندانپزشکی و برای حفظ آرامش مراجعان جوان و هراسان خود از آرام بخش یا سدیشن تحت نظر متخصص بیهوشی را توصیه کنند. بی‌حسی یکی از روش‌های معمول و غالباً بی‌خطری است که در طول فرآیند درمان و پس از آن، می‌تواند به کاهش خطرات ناشی از استرس بالای کودکان کمک کند.

ییشتر بخوانید : دندانپزشکی بارداری

انواع آرام بخش‌ها

استفاده از آرام بخش‌های خوراکی، اکسید نیتروژن و تزریق وریدی از رایج‌ترین روش‌هایی هستند که به وسیله دندانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنا بر اطلاعات به دست آمده از بیمارستان کودکان پیتسبورگ متعلق به مرکز درمانی دانشگاه پیتسبورگ (UPMC)، با توجه به این که تقریباً 20 دقیقه طول می‌کشد تا آرام بخش اثر کند. به محض مراجعه بیماران به این مراکز که اغلب هم کودکان آن را تشکیل می‌دهند، آرام بخش‌های خوراکی یا تنفسی به آن‌ها تجویز می‌شود. آرام بخش‌های خوراکی، کودکان را بیهوش نکرده و تنها به آن‌ها کمک می‌کنند تا آرامش خود را حفظ کنند.

اکسید نیتروژن یا گاز خنده هم برای حفظ آرامش کودکان موثر است. برای انجام این کار، مخلوطی از اکسید نیتروژن و اکسیژن را توسط یک ماسک به بدن بیمار منتقل می‌کنند. به این ترتیب، بیمار ظرف 5 دقیقه آرامش یافته و نوعی سرخوشی را تجربه خواهد کرد. در پایان عملیات دندانپزشکی، برای از بین بردن و زدودن آثار باقی مانده از اکسید نیتروژن، اکسیژن خالص در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

آرام بخش‌ها یا سدیشن همان طور که از نام آن‌ها پیدا است، به وسیله یک سوزن توسط متخصصی بیهوشی اطفال به داخل رگ بیمار تزریق می‌شوند. بنا بر اظهارات انجمن متخصصان بیهوشی دندانپزشکی آمریکا (The American Society of Dentist Anesthesiologists)، اکسید نیتروژن به منظور ایجاد نوعی بیهوشی ملایم، قبل از تزریق به کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول، تزریق در یکی از رگ‌های پشت دست کودک انجام می‌شود. به علاوه، برای کمک به فرآیند تنفس، لوله‌ای در گلوی بیمار قرار می‌گیرد.

خواب اطفال در کلینیک دندانپزشک

بنا بر اطلاعات به دست آمده از بیمارستان و دندانپزشکی کودکان پیتسبورگ، والدین می‌توانند با پشتیبانی و دلگرم کردن فرزندان خود نقش موثری در آرامش آن‌ها ایفا کنند. گاهی برای آرام کردن فرزندان می‌توانید به کودکان اجازه دهید تا یکی از عروسک‌ها یا اسباب بازی‌های مورد علاقه خود را به همراه داشته باشند. گرفتن دست کودک و صحبت کردن با او از جمله راه کارهایی است که در فرآیند آرام کردن اطفال موثر است. برای ایجاد آرامش هر چه بیش‌تر، حتی می‌توانید به آرامی برای او ترانه‌ای را هم زمزمه کنید. لازم است در نوبت ملاقات با پزشک، والدین از به همراه آوردن سایر فرزندان خودداری کنند. به این ترتیب، قادر خواهند بود تمام تمرکز خود را به طفل تحت درمان و نیازمند رسیدگی معطوف دارند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد