آيا امكان انجام ارتودنسي روي دندان هاي ايمپلنت شده يا داراي روكش، كامپوزيت و پركردگي وجود دارد يا خير؟

در پاسخ به اين سوال بايد گفت بله كاملا امكان پذير است. با اينكه ممكن است اينگونه ارتودنسي ها با چالش هايي از قبيل عدم حركت دندان هاي ايمپلنت شده و آسيب رساندن روكش ها و بريج دندان  به دندان ها همراه باشند، اما در اكثر موارد بي نقص و بدون مشكل به پايان مي رسند

ارتودنسي روي دندان هاي ايمپلنت شده 

ايمپلنت زماني استفاده مي شود كه دندان طبيعي فرد به هر دليلي از دست رفته است و نياز به يك دندان مصنوعي دائمي دارد. از دلايل از دست رفتن دندان مي توان به شكستن يا خرد شدن آن به دليل تصادف و يا پوسيدگي كامل دندان و نياز به كشيدن آن اشاره كرد. از آنجايي كه ايمپلنت دندان به استخوان فك متصل مي شود، نمي توان آن را براي ارتودنسي از دهان خارج كرد. اگر نياز به ايمپلنت دندان داريد و از طرفي دندان هاي طبيعي تان نيز بايد صاف و مرتب شوند، پيشنهاد مي شود كه ابتدا درمان ارتودنسي را انجام داده و سپس ايمپلنت دندان را آغاز كنيد. اگر بيمار به شلوغي دندان مبتلا باشد، بريس هاي ارتودنسي ممكن است تا جايي دندان ها را حركت دهند كه جاي خالي دندان از دست رفته پر شود.

با بالا رفتن سن، دندان ها به طور طبيعي به سمت جلوي دهان متمايل مي شوند. اگر قبلا دنداني را ايمپلنت كرده ايد، ممكن است اكنون دندان هاي كناري ايمپلنت دچار نامرتبي و شلوغي شده باشند. در اين موارد، به منظور ارتودنسي دندان هاي ايمپلنت شده، بريس ها دندان هاي طبيعي را سر جايشان بر مي گردانند بدون اينكه دندان ايمپلنت شده تكاني بخورد. همانطور كه قبل تر اشاره شد، به دليل آنكه ايمپلنت ها به استخوان فك جوش خورده اند، مي توانند به عنوان پايه و لنگري براي بريس هاي ارتودنسي عمل كنند.

ارتودنسي روي ونير دندان

ونير دندان لايه اي ظريف و نازك از جنس سراميك يا كامپوزيت است كه روي سطح جلويي دندان نصب مي شود تا مشكلاتي از قبيل فاصله دار بودن دندان ها يا شكستگي ها را اصلاح كند. اگر دندانپزشك تشخيص دهد كه هم ارتودنسي و هم انواع ونير اعم از لمينت دندان يا ونير كامپوزيت براي اصلاح طرح لبخندتان لازم است، بهتر است ابتدا ارتودنسي را انجام دهيد. در غير اينصورت، نصب براكت هاي ارتودنسي دندان مي تواند به سطح ونير ها آسيب رساند. همچنين چسبي كه براي نگهداشتن براكت ها روي دندان استفاده مي شود، ممكن است پس از برداشتن بريس ها، لكه بدي روي ونير ها ايجاد كند.

اگر از خدمات ارتودنسي و ونير دندان استفاده كرده ايد ولي به علت عدم قرار دادن ريتينر در دهان دچار برگشت ارتودنسي شده ايد، بهترين راه استفاده از ارتودنسي نامرئي يا اينويزيلاين است. اينويزيلاين بريس هاي متحرك و شفافي هستند كه مي توانند بدون آسيب به ونيرها، دندان ها را صاف و مرتب كنند.