طراحي لبخند بيشتر يك اصطلاح است. اصطلاحي كه اشاره به تعدادي فرآيند دندانپزشكي و ارتودنسي دارد  اين فرآيندها و پروسه‌ها، به درمان و يا اصلاح تمام بدشكلي‌ها و مشكلات دهان و دندان، حين لبخند زدن مي‌پردازند. هدف نهايي طراحي يا اصلاح طرح لبخند ايجاد لبخندي زيباتر، طبيعي‌تر و سالم‌تر در صورت افراد است.

مقدمه اي بر اصطلاح طرح لبخند 

بياييد فرض كنيم كه شما براي اصطلاح طرح لبخند خود به نزد يك متخصص ارتودنسي خوب مراجعه كرده‌ايد. طي اين جلسه، متخصص ارتودنسي با دقت لبخند شما را زير نظر مي‌گيرد. او حين ارزيابي دندان‌ها و صورت شما، تمام فاكتورهايي كه در لبخند زدنتان تاثير مي‌گذارند را پيدا كرده و در نظر مي‌گيرد. .(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد.)

وقتي صحبت از طراحي لبخند مي‌شود، به اين معني نيست كه شما افتضاح‌ ترين دندان‌ ها و در نتيجه بدترين لبخند دنيا را داريد. ارتودنتيست هم نكات مثبت لبخند شما و هم نكات منفي آن را در نظر مي‌گيرد.

چه فاكتورهايي بر زيبايي لبخند تاثير مي‌گذارند؟

خب وارد اصل مطلب مي‌شويم. براي ادامه از شما ميخواهيم كه روبرو يك آينه قرار بگيريد و يك لبخن طبيعي و مليح بزنيد! باد دقت به لبخند خودتان نگاه كنيد. چه چيزهايي توجه شما را به خود جلب مي‌كند؟

به طور كلي فاكتورهايي كه در نحوه لبخند زدن شما تاثيرگذار هستند به قرار زيراند:

  • رنگ دندان‌ها
  • تراز بودن يا نبودن دندان ها
  • فاصله بين دندان ها
  • جاي خالي دندان (اگه يكي از دوندوناتون رو از دست داده باشيد)
  • هماهنگي دندان و فك

اگر رنگ دندان نياز به اصلاح داشته باشد…

بعضي از افراد به دليل از دست دادن بخشي از دندان‌هاي خود مجبور به پر كردن آن‌ها مي‌شوند. براي پر كردن دندان خراب معمولا از موادي مثل آمالگام استفاده مي‌كنند كه تركيبي از تعدادي فلز كاربردي است.

رنگ اين مواد به راحتي قابل مشاهده است و ظاهر خوبي به لبخند شخص نمي‌دهد. در فرآيند اصلاح طرح لبخند، با هنرمندي تمام از ونير و لمينت كامپوزيتي استفاده مي‌شود تا تغيير رنگ دندان‌ها به راحتي از نظر پنهان شود.

از آنجايي كه يكي از مهم‌ترين فاكتورهاي طراحي لبخند اصلاح و هماهنگ كردن رنگ دندان‌ها است، از متدهاي زير براي سفيد و يك‌دست كردن رنگ دندان‌ها استفاده مي‌شود:

  • روكش كردن دندان‌ها
  • استفاده از تاج روي دندان‌هايي كه بخشي از سطح خود را از دست داده‌اند
  • ·         بريج دندان
  • باندينگ كامپوزيت
  • و كاشتن ايمپلنت دندان به جاي دندان‌هاي از دست رفته

اگر دندان‌ها تراز نباشد …

كراودينگ (نامرتبي دندان‌ها)، كج بودن، داشتن فاصله زياد بين دندان‌ها و ساير مشكلات مربوط به ناهماهنگي آن‌ها، همگي مستقيما روي طرح لبخند و فرم كلي صورت شما تاثير مي‌گذارند.

متخصصان ارتودنسي از روش‌هاي مختلفي براي اصلاح اين بدفرمي‌ها استفاده مي‌كنند. براي مثال يكي از روش‌هاي اصلاح عدم تراز دندان‌ها، استفاده از لمينت براي صاف و يكدست كردن طراحي لبخند شما است.