می دانیم که ارتودنسی دندان به دو دسته کلی ارتودنسی ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود. ما در این مقاله قصد داریم تا با مزایا و معایب هرکدام از این روش ها آشنا شویم.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت دندان قدیمی ترین و رایج ترین روش برای درمان کجی و ناهنجاری های دندانی است که در آن بعد از نصب بریس های ثابت، تا انتهای طول درمان اجازه خارج کردن آن ها را ندارید. اصولا از این روش درمانی برای درمان ناهنجاری های دندانی کودکان و نوجوانان استفاده می شود زیرا در این سن فک و دندان کودک در حال رشد است و درمان آن سریعتر و رضایت بخش خواهد بود.

مزایای ارتودنسی ثابت

·         این روش برای درمان ناهماهنگی های شدید دندانی بسیار مناسب است.

·         در این روش به دلیل ثابت بودن اجزای ارتودنسی در دهان، به همراهی زیادی در طول درمان ارتودنسی نیاز نیست بنابراین برای کودکان بسیار مناسب است.

معایب ارتودنسی ثابت دندان

·         به دلیل اینکه این بریس ها ثابت هستند، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمی دشوار می شود.

·         طول درمان این روش درمانی طولانی است.

·         امکان آسیب رسانی به لثه ها و دندان ها در صورت استفاه از بریس های فلزی وجود دارد.

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک شما می توانید روزانه در مجموع به مدت 2 ساعت بریس ها و پلاک های ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید. این روش درمانی به نسبت ارتودنسی ثابت دندانی نامرئی است و به همین دلیل بسیار از جوانان و بزرگسالانی که در اجتماع حضور دارند، این درمان را ترجیح می دهند.

مزایای ارتودنسی متحرک

·         چون امکان خارج کردن پلاک ارتودنسی وجود دارد، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن راحت است.

·         استفاده از آن به نسبت بریس های ثابت راحت تر است.

·         به دلیل اینکه کمتر قابل دید است ظاهر بهتری را برای بیمار ایجاد می کند.

معایب ارتودنسی متحرک

·         برای درمان ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندانی می توان از آن استفاده کرد.

·         در صورتی که بیمار در نگهداری از براکت های ارتودنسی خود دقت نداشته باشد امکان شکستن و گم شدن دستگاه ارتودنسی وجود دارد.

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی به عوامل زیادی بستگی دارد که متخصص ارتودنسی در کرج و سایر شهر ها می تواند با معاینه وضعیت دندان هایتان آن را تخمین بزند. به طور کلی طول درمان ارتودنسی به پیچیدگی مشکل شما بستگی دارد، اما معمولاً بین 18 تا 24 ماه است.

مثلا درمان با ارتودنسی ثابت بین 12 ماه الی 3 سال طول می کشد که برای هر فرد به نسبت سن، جنسیت و میزان ناهنجاری دندانی می تواند متفاوت باشد.