به شاخه ای از دندانپزشکی که به بررسی و کنترل سلامت دهان و دندان های کودکان و نوجوانان می پردازد، دندانپزشکی کودکان گفته می شود. معمولا همه افراد و مخصوصا کودکان دندانپزشکی را با تجربیات دردناک و ترسناک می شناسند و تصور می کنند و به همین دلیل اکثر کودکان از مراجعه به دندانپزشک پرهیز می کنند.

با این حال ضروری است که دندان های شیری کودکان به طور مرتب توسط دندانپزشکان کودکان برای جلوگیری از بروز مشکلات دندانی و همچنین کنترل و درمان بررسی شوند.

اکثر کلینیک ها و دندانپزشکی های شبانه روزی که در تهران وجود دارند، یک بخش جدا را به عنوان دندانپزشکی کودکان در نظر گرفته اند. کلینیک دندانپزشکی به مکانی گفته می شود که از تعدادی یونیت جداگانه تشکیل شده و در آن دندانپزشکان عمومی و همینطور متخصصانی در ساعات مختلفی از روز مشغول درمان مراجعان هستند.

شما می توانید برای پیدا کردن نزدیک ترین مرکز دندانپزشکی شبانه روزی به خود، در گوگل سرچ کرده و بهترین کلینیک را پبدا کنید.

دندانپزشک اطفال چه کسی است؟

دندانپزشک اطفال، دندانپزشکی است که به طور ویژه آموزش دیده است و بر مراقبت از دهان و دندان کودکان از دوران نوزادی تا نوجوانی و همچنین بزرگسالان با نیازهای ویژه تمرکز دارد. این درمان می تواند شامل پیشگیری و درمان بیماری های دهان، دندان و لثه و همچنین مداخله زودهنگام در طول رشد دندان ها برای جلوگیری از مشکلات گسترده در آینده باشد.

دندانپزشک اطفال پس از گذراندن 4 سال دوره دندانپزشکی عمومی، حداقل 2 سال آموزش دندانپزشکی اطفال و کودکان (از نوزادی تا اواخر نوجوانی) را دیده است.

وظایف دندانپزشک کودکان چیست؟

دندانپزشک کودکان ممکن است یکی از اقدامات زیر را انجام دهد:

·         معاینات جامع دندانپزشکی شامل ارائه اطلاعات مهم به شما و والدین برای حفظ سلامت و استحکام دندان های فرزندتان. این معاینه کامل شامل تمیز کردن، درمان فلورایدی، اطلاعات مفید تغذیه و مشاوره عادت می شود.

·         فیشور سیلانت دندان برای محافظت بیشتر از دندان های کودک

·         درمان پر کردن دندان، روکش دندان، کشیدن دندان و حفظ فضا در صورت وجود حفره و پوسیدگی دندان

·         استفاده از اشعه ایکس و سایر معاینات برای تعیین هرگونه نیاز احتمالی به روش های ارتودنسی

·         تشخیص و درمان بیماری لثه کودکان

·         مراقبت های زودهنگام و مناسب دندان که به پیشگیری از مشکلات مربوط به دهان و دندان کودک شما در آینده منجر می شود.

·         انجام فوریت های دندانی مانند شکستگی، از دست دادن یا آسیب دیدن دندان

·         ارائه مشاوره دندانپزشکی کودکان در زمینه های مختلفی مانند عادت های نوزادان و کودکان در زمینه استفاده از پستانک و انگشت شصت