طی ده سال گذشته تا کنون ساخت استخر خانگی، عمومی و حرفه ای در کشور رواج زیادی پیدا کرده و هم اکنون افراد زیادی به دنبال ساخت و پیاده سازی استخر در منازل و ویلاهای خود هستند و در حقیقت تبدیل به یکی از دغدغه اصلی صاحبان منازل شده است.

درست است که ساخت استخر و استفاده از آن بسیار لذت بخش است اما ساخت آن خیلی هم راحت نیست و باید اصول و مراحلی را رعایت کرد. مرحله اول ساخ استخر مشخص کردن مکان قرارگیری آن است و بعد از آن نوبت به طراحی نقشه استخر است که در این مرحله شکل استخر، اندازه و عمق آن مشخص می شود. مرحله بعدی گودبرداری محل استخر و سپس مسطح سازی خاک استخر است.

در ادامه قصد داریم تا بخش دوم مراحل ساخت اصولی استخر را برایتان شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.

آرماتور بندی

این مرحله مخصوص استخرهای بتنی است که در آن پس از گودبرداری و تسطیح خاک استخر، آرماتوربندی آغاز می شود. در طی این مرحله از ساخت استخر، کف و دیواره های گودبرداری شده، با شبکه مش آرماتوربندی می شوند. این کار باعث ایجاد شکل و همچنین استحکام استخر شما می شود.

لوله کشی استخر

این مرحله از کار باید توسط یک متخصص لوله کشی استخر انجام شود و هر لوله کشی نمی تواند این کار را انجام دهد. زیرا در صورت نداشتن تجربه و تخصص کافی در لوله کشی استخر، ممکن است کار خراب شود و کل هزینه ای که برای ساخت استخر کرده اید به هدر برود.

سیم کشی استخر

تخصص کافی در ساخت استخر فقط مختص به لوله کشی نیست، بلکه سیم کشی استخر هم باید توسط یک متخصص برق با مهارت و متخصص انجام شود تا از خطرات احتمالی مانند برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری شود.

بتن ریزی استخر

مرحله بعدی در ساخت استخرهای بتنی و وینیلی، قالب بندی و بتن ریزی استخر در قسمت کف و دیواره های استخر است. در ابتدا کف استخر را سیمان کاری کرده و یک سطح و بستر صاف برای اجرای آرماتور ایجاد می کنیم. سپس بسته به ابعاد استاندارد استخر، آرماتورها را به صورت شبکه هایی در کف و بدنه توسط سیم می بافیم. بعد از اتمام آرماتوربندی، کف استخر را به ضخامت حداقل ۱۵ سانتیمتر بتن با عیار ۳۵۰ ریخته و آن را ویبره میزنیم تا یک سطح صاف ایجاد شود.

برای ساخت استخر و جکوزی استاندارد و اصولی، باید از یک مشاور و پیمانکار ساخت استخر متبحر مشاوره گرفت.