در این مقاله قصد داریم بر روی روش های شکست استپ وزن تمرکز کنیم، اما برای رسیدن به آنها در ابتدا باید با انواع آن آشنا شد. انواع استپ وزن شامل موارد زیر است:

استپ وزن کاذب: استپ وزن کاذب به دلایل مختلفی رخ می دهد و باید دانست که این توقف وزن، کاملا موقتی و کاذب است و با برطرف شدن دلایل ایجاد آن، توقف وزن به طور کامل برطرف می شود و می توان دوباره در جهت لاغری قدم برداشت.

استپ وزن واقعی: این نوع استپ وزن زمانی رخ می دهد که وزن شما به دلیل سازگاری متابولیک یا همان پاسخ بدن به کمبود کالری، متوقف شده است و برای گذر از آن نیاز است که اقداماتی انجام دهید که در ادامه این اقدامات را به شما آموزش خواهیم داد.

راه حل های شکست استپ وزن

در ادامه به معرفی تعدادی از روش های شکست استپ وزن می پردازیم.

گرفتن رژیم فستینگ یا روزه داری

اصول رژیم فستینگ به این صورت است که شما اجازه ندارید در طول 16 ساعت از شبانه روز چیزی بخورید و در 8 ساعت باقی مانده اجازه خوردن غذا را دارید. در طول 16 ساعت روزه داری، بدن پس از مصرف گلوکزها و گلیکوژن ها به سراغ مصرف چربی ها می رود که همین باعث کاهش وزن می شود.

کنترل استرس

استرس یکی از دلایل استپ وزن است که در صورت کنترل آن می توانید دوباره کاهش وزن مجدد را از سر بگیرید.

عدم قطع مصرف پروتئین

مصرف پروتئین ها باعث افزایش سوخت و ساز بدن تا 100 کالری می شود و به دلیل اینکه این ماده مغذی خاصیت سیرکنندگی دارد باعث می شود که در طول روز کالری کمتری مصرف کنید.

افزایش فعالیت بدنی

افزایش فعالیت بدنی تاثیر بسزایی در شکست استپ وزن دارد. انجام ورزش های قدرتی و همچنین ایروبیک و اینتروال با شدت بالا می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد.

افزایش مصرف فیبر

فیبرها به ویژه فیبرهای محلول، مدت زمان بیشتری در معده باقی می مانند و باعث افزایش احساس سیری می شوند. توصیه ما به شما این است که روزانه 30 گرم از انواع فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل ها، انواع توت و .... مصرف کنید.

آب کافی بنوشید

نوشیدن حداقل 6 الی 8 لیوان آب در طول شبانه روز باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. به غیر از آب، سایر نوشیدنی های کم کالری مانند چای سبز و قهوه نیز می توانند باعث افزایش متابولیسم و در نهایت مهار استپ وزن شود.