در ابتدای مسیر لاغری همه چیز خوب است و کاهش وزن با سرعت خوبی پیش می رود. از یک جایی به بعد به یکباره این کاهش وزن متوقف شده و وزن شما هیچ تغییری نمی کند. در این حالت است که گفته می شود شما دچار استپ وزن شده اید.

در این مقاله قصد داریم تا درباره استپ وزن و روش های برطرف کردن آن صحبت کنیم؛ اما زمانی می توان به دلایل و نحوه شکست استپ وزن پی برد که ابتدا با انواع آن آشنا باشید. انواع استپ وزن در صورت داشتن هر گونه رژیمی اعم از رژیم گیاهخواری رژیم  یا همه چیز خواری عبارتند از:

استپ وزن کاذب

استپ وزن کاذب ممکن است بنابر دلایل مختلف رخ می دهد که این توقف وزن کاملا موقتی و کاذب است و با برطرف شدن دلایل، توقف وزن به طور کامل برطرف می شود.

دلایل استپ وزن کاذب

·         عدم رعایت رژیم غذایی

·         کاهش تحرک

·         نداشتن کالری شماری

·         تجمع مایعات در بدن

استپ وزن واقعی

این نوع استپ وزن زمانی رخ می دهد که وزن شما به دلیل سازگاری متابولیک (پاسخ بدن به کمبود کالری) متوقف شده است و برای گذر از آن نیاز است که اقداماتی انجام دهید که در ادامه این اقدامات را به شما آموزش خواهیم داد.

دلایل استپ وزن واقعی

·         کندی کاهش وزن به دلیل کاهش وزن زیاد

·         کاهش اثر حرارتی مواد غذایی

راه حل های شکست استپ وزن

از جمله راه حل های شکست استپ وزن عبارتند از:

حواستان به غذاهایی که می خورید باشد

شاید حجم غذای مصرفی شما کم باشد اما میزان کالری آن زیاد باشد و دچار کند شدن کاهش وزن شوید بنابراین حواستان به غذاهایی که می خورید و میزان کالری آنها باشد.

افزایش فعالیت بدنی

افزایش فعالیت بدنی تاثیر بسزایی در شکست استپ وزن دارد. انجام ورزش های قدرتی و همچنین ایروبیک و اینتروال با شدت بالا می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد.

مصرف فیبر را افزایش دهید

فیبرها به ویژه فیبرهای محلول مدت زمان بیشتری در معده باقی می مانند و کاهش احساس سیری می شود. توصیه ما به شما این است که روزانه 30 گرم از انواع فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل ها، انواع توت و .... مصرف کنید.

خواب کافی داشته باشید

خواب ناکافی می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد که یکی از این مشکلات چاقی و استپ وزن است. کم خوابی به دلیل کاهش سطح سوخت و ساز بدن و تغییراتی که در سطح هورمون ها ایجاد می شود باعث افزایش اشتها می شود.

فقط به عدد ترازو توجه نکنید

یکی از مهم ترین نکاتی که در استپ وزن باید به آن توجه داشته باشید این است که به غیر از عددی که ترازو نشان می دهد به تغییر سایزتان هم توجه داشته باشید.