لمینت و کامپوزیت دندان هر دو برای زیباسازی دندان ها و رفع عیوب ظاهری آن ها کاربرد دارند اما تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند که در ادامه قصد داریم تا درباره تفاوت های این دو روش ترمیم و زیبایی دندان صحبت کنیم.

کاربرد لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

به طول کلی ونیرهای دندان لایه بسیار نازک از جنس کامپوزیت یا پرسلن هستند که به منظور بهبود رنگ و ظاهر دندان روی دندان های فرد قرار می گیرد. در صورتی که هر کدام از این روش ها به درستی و توسط دندانپزشک متخصص و متبحر انجام شود نتایج درخشانی در بهبود ظاهر شخص ایجاد خواهد کرد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟

از جمله تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان عبارتند از:

مدت زمان نصب

کامپوزیت دندان چون نیازی به تراش دندان ندارد، نصب آن اصولا در یک جلسه انجام می شود و دندانپزشک در عرض 1 الی 2 ساعت این کار را انجام می دهد. اما نصب لمینت دندان زمانبر است و نیاز است که حداقل دو جلسه به مطب دندانپزشک مراجعه کرد. در جلسه اول دندانپزشک از دندان های شما قالب می گیرد و آن را به لابراتوار ارسال می کند و پس از گذشت حدود 2 هفته لمینت های سفارشی شما آماده می شود و در جلسه دوم متخصص زیبایی لمینت ها را توسط مواد مخصوصی به دندان های شما می چسباند.

ماندگاری

طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان به نسبت لمینت دندان کمتر است که آن هم به دلیل ترکیبات به کار رفته در هر کدام از ونیرهای دندانپزشکی است.

استحکام و مقاومت

استحکام و مقاومت لمینت های سرامیکی بسیار بیشتر از لمینت های کامپوزیتی است. در صورت سهل انگاری در مراقبت از کامپوزیت دندان احتمال تغییر رنگ آن زیاد است و در صورتی که فشار زیادی به آن وارد شود احتمال شکستگی آن به نسبت لمینت های سرامیکی بسیار بیشتر است.

هزینه

همان طور که تا به اینجای این نوشتار متوجه شدید مزایای لمینت دندان بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است که همین مزایا دلیل گران بودن قیمت لمینت دندان به نسبت کامپوزیت دندان است.

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟

انتخاب بین لمینت و کامپوزیت دندان کاملا بستگی به شرایط دندان فرد، تشخیص دندانپزشک و نظر بیمار بستگی دارد. به طور کلی از هر دو روش لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی می توان برای اصلاح طرح لبخند استفاده کرد و هر کدام مزایای منحصر به فرد خود را دارند. پس نمی توان به قطع گفت که کدام روش بهتر از دیگری است.