زیبایی دندان یکی از پراهمیت‌ترین جنبه‌های زیبایی است که از همان برخورد اول و نخستین لبخند‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. به همین دلیل نیز بیشتر افراد سعی می‌کنند که با رعایت نکات اولیه در رابطه با حفظ سلامت دندان‌ها، زیبایی آن‌ها را نیز حفظ نمایند. دنیای دندان و دندان‌پزشکی امروزه گسترش بسیاری پیدا کرده است و همه افراد نیز به نوعی با آن در ارتباط هستند.

یکی از اصلی‌ترین عناصری که احتمالاً بار‌ها با نام آن برخورد داشتید کامپوزیت دندان است. اگر تصمیم به انجام این تغییر بر روی دندان‌هایتان دارید بهتر است که با آگاهی کامل از کامپوزیت ارزان دندان ویژگی‌ها و نکات مربوط به آن را بدانید و در نهایت نیز به شکل هوشمندانه و مطلع‌تری به سمت آن قدم بردارید. در این مطلب همراه ما باشید تا در این رابطه بیشتر بگوییم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت به طیف گسترده ای از درمان های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی اطلاق میشود. چیزی که ما آن را تحت عنوان کامپوزیت دندان میشناسیم در واقع به نام رزین کامپوزیت است که به طریق مختلف در دندانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد میتوان گفت کامپوزیت تکنیکی است که در آن از مواد رنگ دندان استفاده میشود که جنس آن ها از پلیمر میباشد بدین ترتیب که با استفاده از تکنیک کامپوزیت دندان یک سری از مشکلات دندانی را میتوان رفع کرد از جمله :

·         برخی بد شکلی ها

·         بلند و بزرگ کردن دندان های کوچک

·         اصلاح کجی جزئی دندان ها

·         اصلاح سطح و لبه های دندان

·         تعویض پرشدگی های قدیمی دندان و یا پر کردن دندان هایی که به تازگی دچار پوسیدگی شده اند.

·         فاصله های بین دندانی : گاهی بین دندان ها فاصله هایی وجود دارد که ظاهری ناخوشایند دارند با کامپوزیت دندان میتوان فاصله ی بین دندان ها را بست.

·         شکستگی های دندانی : ترمیم لب پر شدگی و ترک های جزئی دندان ها در برخی موارد ممکن است بر اثر حادثه ای دندانی شکسته شده و ترتیب دندان ها را بر هم بزند.

·         یک سری از انواع بهم ریختگی های دندان ها : بدفرمی و نامرتب بودن دندان در برخی موارد با کامپوزیت دندان قابل حل است میتوان گفت مشکلاتی در وضعیت کم تا متوسط را میتوان با کامپوزیت دندان رفع نمود اما گاهی نیز به درمان های فراتر مانند ارتودنسی نیاز است.

·         بعضی از انواع بد رنگی های دندان : سفید کردن دندان خصوصا در مواردی که تغییر رنگ های دندانی با بلیچینگ رفع نمیشوند و با شیوه های دیگر قابل حل نیستند این بد رنگی ها را میتوان با کامپوزیت پنهان کرد.

·         مواردی که از آن ها یاد شد مشکلاتی دندانی هستند که با تکنیک کامپوزیت دندان قابل حل میباشند.

قیمت کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان بسته به نوع برند کامپوزیت و دستمزد پزشک متفاوت می باشد.قیمت کامپوزیت دندان در سال 1401 به عوامل مختلفی همچون جنس کامپوزیت، مارک کامپوزیت و همچنین تعداد واحد دندان هایی که بر روی آن کامپوزیت دندان اجرا میشود بستگی دارد.این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت کامپوزیت دندان به صورت تک واحدی محاسبه می شود.

کیفیت کامپوزیت استفاده‌شده و میزان تخصص پزشک نیز می‌تواند هزینه نهایی را تغییر دهد. در نظر داشته باشید که هر چند مراجعه به یک دندانپزشک زیبایی متخصص با تجربه و شناخته‌ شده، هزینه شما را افزایش می‌دهد، اما از تکرار مراحل درمانی و پرداخت هزینه‌های تکراری جلوگیری می‌کند.